لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

تاکید پادشاه عربستان بر حمایت از فلسطینی‌ها پس از اظهارات بی‌سابقه جانشین او


ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، سه شنبه چهاردهم فروردین تاکید کرد که کشورش همچنان حامی فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.

تاکید ملک سلمان بر ادامه ایستادگی عربستان در کنار فلسطینی‌ها ساعاتی پس از آن بیان شد که نشریه آمریکایی آتلانتیک مصاحبه با امیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، را منتشر کرد. در این مصاحبه امیر بن سلمان «حق» اسرائیلی‌ها دانسته بود که «سرزمین خود را داشته باشند».

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ملک سلمان بامداد سه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، گفت که کشورش «در قبال قضیه فلسطین و حقوق مشروع مردم فلسطین در برپایی کشوری مستقل به پایتختی قدس، موضعی ثابت دارد».

بر اساس این گزارش، «تحولات اخیر در قضیه فلسطین، در صدر مذاکرات تلفنی ملک سلمان با دونالد ترامپ بود».

در گزارش خبرگزاری رسمی عربستان به «تحولات اخیر» در ارتباط با فلسطینیان اشاره نشده است؛ فلسطینی‌های غزه از جمعه گذشته همزمان با «روز زمین» آنچه را که «راهپیمایی بازگشت میلیونی» نامیده‌اند، در امتداد مرزهای اسرائیل و غزه آغاز کرده‌اند.

اقدامات جدید فلسطینیان در آستانه هفتادمین سال تاسیس اسرائیل، از جمله در اعتراض به تصمیم آمریکا به انتقال قریب الوقوع سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم/ بیت المقدس آغاز شده است.

شمار کشته‌های تظاهرات چهار روز گذشته فلسطینیان به هجده تن رسیده و شمار زخمی‌ها بیش از هزار و پانصد تن بوده است؛ فلسطینیان گفته‌اند که روز جمعه این هفته نیز تظاهرات خود را در امتداد مرز غزه با اسرائیل گسترش داده و آن را تا ۲۵ اردیبهشت ادامه می‌دهند.

امیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، که از دو هفته پیش در سفر رسمی به آمریکا به سر می‌برد، در مصاحبه با آتلانتیک، بدون اشاره به رخدادهای مرز غزه و اسرائیل گفت، کشورش نسبت به حقوق ملت فلسطین و مسجدالاقصی نگران است اما «هیچ اعتراضی به موجودیت هیچ ملت دیگری ندارد». وی افزود «ما مشکلی با یهود نداریم و پیامبر اسلام نیز خود با یک زن یهودی ازدواج کرد و یهودیان بسیاری از کشورهای دیگر به عربستان می‌روند».

امیر محمد بن سلمان اما در این مصاحبه با گفتن این که «حق اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است که در سرزمین خود زندگی کنند»، ظاهرا برای نخستین بار از بعد از تاسیس اسرائیل، موجودیت این کشور را تلویحا یک واقعیت که باید با آن کنار آمد، دانسته است.

ولیعهد سعودی افزوده بود، «در صورت تحقق صلح، منافع مشترک زیادی می‌تواند میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی نظیر مصر و اردن وجود داشته باشد».

مصر چهل سال و اردن ۲۴ سال است که با اسرائیل پیمان صلح کامل و مناسبات دیپلماتیک در سطح سفیر دارند.

امیر محمد بن سلمان در گفت و گو با آتلانتیک به اقتصاد پیشرفته و بزرگ اسرائیل نیز اشاره کرده و گفته بود صلح با این اقتصاد برای منطقه مفید است.

سازمان‌های یهودی آمریکا از اظهارات امیر بن سلمان در مصاحبه با آتلانتیک استقبال کرده‌اند. آنها در سفر آمریکایی ولیعهد سعودی با او در روزهای گذشته دیدار کرده بودند.

دولتمردان اسرائیل هنوز به این سخنان کم سابقه ولیعهد عربستان واکنش آشکار نشان نداده‌اند؛ با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و شمار دیگری از مقامات اسرائیل در دوره اخیر، از نزدیکی چشمگیر منافع مشترک اسرائیل و عربستان، بویژه علیه برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، سخن گفته‌اند. آقای نتانیاهو گفته است که کشورهای عرب، دیگر قضیه فلسطین را معضل اصلی نمی‌دانند بلکه تهدید ایران، آنها را نگران کرده است.

گادی آیزنکوت، فرمانده کل ارتش اسرائیل، پنجشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه‌های جروزالم پست و معاریو تایید کرد که مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، با امیر محمد بن سلمان دیدار کرده اما جزییاتی از آن را اعلام نکرد.

عربستان از دو هفته پیش نیز برای نخستین بار به یک شرکت هوایی بین المللی اجازه داده است که با استفاده از حریم هوایی سعودی پروازهای خود را به اسرائیل و از مقصد آن انجام دهد؛ این اجازه به ایرایندیا داده شده و شرکت هوایی اسرائیلی العال نیز مصرانه خواهان گرفتن مجوز مشابه برای پروازهایش به سوی هند شده تا در مرحله بعد، این مجوز به همه پروازهای اسرائیلی در سایر مسیرهای میان خاور دور و تل آویو داده شود.

بسیاری از ارزیابی‌های یک سال اخیر گواه آن است که امیر محمد بن سلمان، ۳۲ ساله که سال گذشته به ولایتعهدی منصوب شد و همزمان نیز وزیر دفاع است، حکمران اصلی سعودی است؛ او در این دوره به تغییرات چشمگیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست زده است.

XS
SM
MD
LG