لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

سفیر عربستان حزب‌الله لبنان را تهدیدی برای امنیت کشورهای عربی دانست


نیروهای گروه حزب‌الله لبنان (عکس از آرشیو)
نیروهای گروه حزب‌الله لبنان (عکس از آرشیو)

پس از آنکه حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، ملک سلمان را به «تروریسم» متهم کرد، سفیر عربستان روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه این گروه مورد حمایت ایران را تهدیدی برای امنیت کشورهای عربی دانست.

جنگ لفظی تازه بین رهبر حزب‌الله و مقام‌های عربستان به دنبال موج اخیر تنش بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با دولت لبنان بر سر جنگ در یمن روی می‌دهد. عربستان، حزب‌الله لبنان را به پشتیبانی و حمایت از شبه نظامیان حوثی متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولید بخاری، سفیر عربستان در لبنان در بیانیه‌ای گفت: «ریاض امیدوار است که احزاب سیاسی به منافع عالی لبنان اولویت بدهند و به هژمونی تروریستی حزب‌الله بر همه جنبه‌های کشور پایان دهند».

سفیر عربستان اضافه کرد: «فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و رفتار نظامی منطقه‌ای آن، امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند».

ولید بخاری سپس در مصاحبه با العربیه در همین روز گفت که روابط بین بیروت و ریاض چنان «عمیق» است که تحت تأثیر اظهارات غیرمسئولانه قرار نمی‌گیرد.

سفیر عربستان اضافه کرد: «ما از دولت لبنان می‌خواهیم تا فعالیت‌هایی را که بر پادشاهی و خلیج فارس تأثیر می‌گذارد، متوقف کند.»

ولید بخاری در ادامه با اشاره به این‌ٰکه عربستان سعودی مشتاق حمایت از مردم لبنان است، اظهار داشت: [عربستان سعودی] و جامعه جهانی مسئولیت حفظ ثبات و حاکمیت لبنان را بر عهده دارند.

ولید بخاری این اظهارات را چند روز بعد از سخنرانی رهبر حزب‌الله لبنان مطرح کرده است. حسن نصرالله روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی ملک سلمان را «تروریست» دانست و عربستان سعودی را به صدور افراط گرایی اسلامی متهم کرد.

حسن نصرالله خطاب به ملک سلمان گفته بود: «پادشاه، تروریسم آن کسی است که ایدئولوژی داعشی را در جهان صادر کرد، یعنی خود تو.»

اظهارات حسن نصرالله واکنش نخست وزیر لبنان را نیز در پی داشت. نجیب میقاتی هم ساعاتی پس از سخنان رهبر حزب‌الله گفت انتقادات حسن نصرالله از عربستان سعودی در جهت منافع ملی لبنان نیست و گویای موضع رسمی این کشور محسوب نمی‌شود.

نخست وزیر لبنان اظهار داشت: «آن‌چه نصرالله امروز عصر درباره پادشاهی عربستان سعودی گفت گویای مواضع دولت لبنان و بسیاری از لبنانی‌ها نیست. این به نفع لبنان نیست که به یک کشور عربی توهین شود، به‌خصوص کشورهای خلیج [فارس].»

وی افزود: «به خاطر خدا، به لبنان و مردم لبنان رحم کن و دست از نفرت‌پراکنی فرقه‌ای و سیاسی بردار.»

از زمانی که ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و علیه شبه نظامیان حوثی مورد حمایت در جنگ یمن مداخله کرد، دو طرف یکدیگر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند.

سازمان ملل متحد میگوید، صدها هزار نفر در جنگ در یمن طی هفت سال گذشته کشته شده اند و این کشور هم اکنون در معرض قحطی قرار دارد.

عربستان سعودی ماه گذشته حزب الله لبنان را متهم کرد که به حملات شبه نظامیان حوثی علیه این پادشاهی کمک می کنند. اتهام که حزب الله لبنان آن را رد کرده است.

چند ماه پیش به دنبال پخش اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، در یک برنامه تلویزیونی درباره جنگ در یمن جرقه دور تازه تنش بین لبنان با عربستان و سپس کشورهای حاشیه خلیج فارس را زد. در این دور تازه تنش عربستان، امارات٬ کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

عربستان و امارات در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنان را به کشورهای خود ممنوع کردند.

جورج قرداحی در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

سرانجام پس از یک ماه تنش‌ سیاسی و فشار برخی کشورهای عربی به لبنان، جورج قرداحی استعفای خود را به نخست‌وزیر این کشور ارائه کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG