لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

عربستان سعودی برای مقابله با حملات حوثی‌ها نیرو به مارب اعزام کرد


منابع نظامی و مقامات دولت یمن روز پنجشنبه ۳۰ بهمن اعلام کردند که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن با شورشیان حوثی می‌جنگد برای مقابله با پیشروی این گروه، نیرو به مارب اعزام کرده و حملات هوایی خود را تشدید کرده است.

همزمان با پیشروی شورشیان حوثی برای تصرف شهر مارب درگیری‌های نظامی در این ناحیه که آخرین پایگاه نیروهای دولتی در شمال یمن است، تشدید شده.

مقامات سازمان ملل در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که تشدید نبرد در این ناحیه ممکن است به آوارگی صدها هزار نفر بیانجامد و اقدامات دیپلماتیک اخیر برای از سرگیری مذاکره بین طرف‌های درگیر در جنگ را به خطر خواهد انداخت.

یک مقام محلی دولت یمن و یک منبع نظامی در ناحیه مارب به خبرگزاری رویترز گفتند صدها نیروی تازه‌نفس از حضرموت و شبوه، مناطق تحت کنترل دولت در جنوب یمن، به جبهه‌های نبرد در مارب اعزام شده‌اند.

یکی از ساکنان شهر مارب نیز گفت که نیروهای اعزامی روز پنجشنبه در مسیر حرکت به سوی جبهه‌ جنگ از این شهر عبور کرده و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نيز حملات هوايی خود را ادامه می‌دهد.

ارتش یمن در توئیتی نوشت که در نتیجه حملات هوایی یک سکوی پرتاب موشک و چهار موشک بالستیک شورشیان حوثی منهدم شده است.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه از شورشیان حوثی خواست حملات در ناحیه مارب را متوقف کرده و به اقدامات بین المللی برای پایان دادن به جنگ بپیوندند.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، نیز روز پنجشنبه با تکرار درخواست دولت آمریکا گفت: «تلاش برای تصرف مناطق بیشتر از طریق حملات نظامی آینده مذاکرات و روند صلح را به خطر می‌اندازد».

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با پیشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

بحران یمن یک جنگ نیابتی بین تهران و ریاض تلقی می‌شود. با این همه شورشیان حوثی وابستگی به حکومت جمهوری اسلامی را تکذیب کرده و تهران نیز حمایت نظامی و ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را تکذیب می‌کند.

شبکه تلویزیونی «المسیره» وابسته به شورشیان حوثی به نقل از وزیر کشور این گروه گزارش داد که «برای تامین امنیت شهروندان در مناطق تصرف شده» تعداد زیادی از نیروهای انتظامی و واحدهای امداد به ناحیه مارب اعزام شده‌اند.

در جنگ شش ساله یمن بیش از صد هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده و حدود ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه خارجی نیاز دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG