لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

هشدار سازمان ملل؛ پیشروی حوثی‌ها در مارب به آوارگی گسترده منجر می‌شود


شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)

مقامات سازمان ملل هشدار دادند که عملیات تهاجمی شورشیان حوثی برای تصرف شهر مارب، یکی از آخرین پایگاه‌های دولت یمن، می‌تواند باعث آوارگی صدها هزار نفر در یمن شود.

مقامات سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن هشدار دادند که عملیات تهاجمی شورشیان حوثی برای تصرف شهر مارب، یکی از آخرین پایگاه‌های دولت یمن، می‌تواند باعث آوارگی صدها هزار نفر و پیچیده شدن مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در یمن شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها هزار نفر از مردمی که در طول جنگ ۶ ساله یمن آواره شده‌اند به ناحیه مارب پناه برده و شهر مارب، مرکز این ناحیه به سرعت گسترش یافته است.

به گفته یک مقام دولت یمن، جبهه جنگ اکنون به ۳۰ کیلومتری غرب این شهر رسیده و نگرانی درمورد وضعیت آوارگان و شرايط بشردوستانه ناحيه مارب تشدید شده است.

مارک لوکاک، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه خواستار توقف نبردها شد و گفت: «حمله به شهر مارب می‌تواند حدود ۲ میلیون نفر را به خطر بیاندازد و صدها هزار نفر را آواره کند که پیامدهای بشری غیرقابل تصوری خواهد داشت.»

تهاجم شورشیان حوثی به سوی مارب همزمان با افزایش حملات پهپادی این گروه به عربستان سعودی روی می‌دهد.

عربستان سعودی، رهبر ائتلاف نظامی که در یمن با شورشیان حوثی می‌جنگد، هفته گذشته از ردگیری و انهدام یک موشک و چندین پهپاد حوثی‌ها خبر داد. در یکی از این حملات پهپادی به فرودگاهی در جنوب عربستان در روز چهارشنبه یک هواپیمای غیرنظامی دچار حریق شد.

درگیری‌های یمن همزمان با اقدامات دیپلماتیک اخیر برای از سرگیری مذاکرات بین طرف‌های درگیر افزایش یافته است.

یکی از این اقدامات حذف شورشیان حوثی از فهرست گروه‌های تروریستی توسط دولت جدید آمریکاست. دونالد ترامپ در ماه ژانویه در یکی از آخرین تصمیمات خود حوثی‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت تهاجم شورشیان حوثی به مارب همزمان با از سرگیری اقدامات دیپلماتیک بسیار نگران‌کننده است.

وزیر ارتباطات دولت یمن اعلام کرد که به دليل اصابت گلوله سلاح‌های سنگین حوثی‌ها به اردوگاه‌های آوارگان در اطراف مارب گروهی از ساکنان اردوگاه‌ها گریخته‌اند.

مسئول اردوگاه‌های آوارگان نیز به خبرگزاری رویترز گفت شورشیان حوثی روز دوشنبه به چهار اردوگاه واقع در شرق شهر مارب شلیک کرده و دو مورد از این اردوگاه‌ها کاملا تخلیه شده‌اند.

ساکنان شهر مارب روز سه‌شنبه گفتند که طی هفته اخیر و به خصوص در طول شب صدای انفجارهای سنگین شنیده می‌شود و هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی همواره بر فراز منطقه دیده می‌شوند.

خاک یمن بین مناطق تحت کنترل دولت قانونی این کشور در جنوب و شورشیان حوثی در شمال تقسیم شده است. شورشیان حوثی که در سال ۹۳ پیشروی خود را آغاز کردند به فاصله چند ماه صنعا، پایتخت را تصرف کرده و در ادامه پیشروی‌های خود به سمت جنوب دولت یمن را مجبور کردند به عربستان سعودی پناه ببرد.

پس از دخالت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در بهار ۹۴ پیشروی شورشیان حوثی متوقف و نیروهای دولتی بخشی از مناطق تصرف شده را باز پس گرفتند. در سه سال اخیر خطوط اصلی جبهه جنگ تغییر چندانی نکرده است.

شهر مارب آخرین خط دفاعی نیروهای دولتی در برابر پیشروی شورشیان حوثی به سوی بزرگترین میدان‌های گازی است که در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد.

سازمان بین المللی مهاجرت می‌گوید تحت تاثیر نبردها در ناحیه مارب طی یک سال اخیر حداقل ۱۰۶ هزار نفر آواره شده‌اند. حدود ۱۲۵ اردوگاه کوچک و بزرگ برای آوارگان داخلی یمن در اطراف مارب وجود دارد.

این سازمان هشدار داده که در صورت وقوع یک تغییر بزرگ در خطوط جبهه این منطقه ممکن است ۳۸۵ هزار نفر دیگر آواره و بی‌خانمان شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG