لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

الجبیر: آنهایی که در ایران حرف از مذاکره می‌زنند قدرتی ندارند


عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، دوم آبان، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لیبراسیون گفت که دولتیان در ایران حرف از مذاکره بین ایران و عربستان می‌زنند اما «قدرتی ندارند.»

او در پاسخ به پرسشی در مورد کوشش فرانسه جهت انجام مذاکره بین ایران و آمریکا و ازجمله برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران توسط رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «به نظر ما مماشات کار نمی‌کند. عمل مهم است نه حرف. اعضای دولت ایران حرف می‌زنند اما قدرتی ندارند. آنهایی که قدرت دارند، مانند سپاه پاسداران، خواستار مذاکره نیستند.»

تنش‌ها بین ایران و عربستان مدتی است بالا گرفته اما ریاض اعلام کرده که راه حل سیاسی را به تقابل نظامی با ایران ترجیح می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این تمایل ریاض اظهار داشته است که «در شرایط و وضعیتی که سعودی‌ها علاقه‌مند به مذاکره با ایران شدند اگر مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کُشتن مردم دنبال کنند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت».

عادل الجبیر اکنون برای دیدار با مقام‌های فرانسوی به پاریس سفر کرده است. سفر او در میان تلاش‌های پاریس برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا انجام می‌شود.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ماه گذشته تلاش کرد در نیویورک بین ترامپ و روحانی مذاکره‌ای را برقرار کند اما ناکام ماند. بخت انجام هرگونه گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور نیز طی هفته‌های آینده کم به نظر می‌رسد. تهران همچنان خواستار برداشته شدن تحریم‌های ایالات متحده پیش از هرگونه مذاکره‌ای است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه خود با لیبراسیون با اشاره به این تلاش‌ها گفت که به باور او سیاست مماشات با جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای نمی‌دهد.

عادل الجبیر افزود که تنها راه کشاندن ایران به میز مذاکره اِعمال فشار حداکثری است.

ایران و عربستان در جنگ داخلی یمن نیز از گروه‌های مخالف هم حمایت می‌کنند و وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز پنج‌شنبه در مصاحبه خود تأکید کرد که کشورش در تلاش است تا اختلافات پیش‌آمده در جبهه‌ای که با حوثی‌های مورد حمایت ایران مبارزه می‌کنند برطرف شود.

او خبر داد که دولت یمن و جدایی‌طلبان جنوب آن کشور برای پایان دادن به کشمکش‌ها بر سر بندر عدن به توافق نزدیک شده‌اند.

عربستان گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را بین دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور قانونی یمن، و جدایی‌طلبان جنوب میزبانی کرده است.

به گفته آقای الجبیر این امر برای تقویت جبهه نبرد علیه حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در یمن بسیار مهم است.

عادل الجبیر پیش از این وزیر امور خارجه عربستان بود. پس از او ابراهیم بن عبدالعزیز العساف در این منصب قرار گرفت اما پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه، اول آبان، فیصل بن فرحان آل سعود را به عنوان وزیر جدید امور خارجه این کشور منصوب کرد.

منابع: رویترز و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG