لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

پلیس ترکیه و هیئت سعودی از کنسولگری عربستان در استانبول «خارج شدند»


پلیس ترکیه مانع نزدیک‌شدن روزنامه‌نگاران به کنسولگری عربستان می‌شود؛ بازرسی از ساختمان نزدیک ۹ ساعت طول کشیده‌است.
پلیس ترکیه مانع نزدیک‌شدن روزنامه‌نگاران به کنسولگری عربستان می‌شود؛ بازرسی از ساختمان نزدیک ۹ ساعت طول کشیده‌است.

در ادامه تحقیقات در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، رویترز صبح ۲۴ مهر ماه گزارش داد که پلیس ترکیه، دادستان مسئول در پرونده و هیئت سعودی، یکی پس از دیگری ساختمان کنسولگری را ترک کرده‌اند.

نخست رویترز گزارش داده بود که گروهی تقریبا ۱۰ نفره از کارآگاهان پلیس ترکیه، با پایان بازرسی‌ها و تحقیقات، ساختمال کنسولگری در استانبول را ترک کرده‌اند. اندکی بعد مقام دادستانی ساختمان را ترک کرد و سپس گزارش شد که هیئت اعزامی از عربستان نیز کنسولگری را ترک کرده‌است.

شمار دقیق افرادی که ساختمان کنسولگری را ترک کرده‌اند، مشخص نیست. بازرسی نزدیک ۹ ساعت طول کشیده‌است.

ساعاتی پیش از آن یک منبع خبری دیپلماتیک به رویترز گفته بود هیئتی متشکل از مقام‌های هر دو کشور ترکیه و عربستان، ساختمان کنسولگری را هدف تحقیقات و جست‌وجو قرار می‌دهند.

ساختمان کنسولگری عربستان، جایی‌ست که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، نهم مهر ماه وارد آن و سپس ناپدید شد.

چرا جمال خاشقجی احتمالا کشته شده است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:18 0:00
لینک مستقیم

مقام‌های ترکیه به رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند مدارکی وجود دارد، از جمله صدا و تصویر، حاکی از شکنجه و قتل خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری. عربستان تا کنون با قدرت و تحکم هرگونه دست داشتن در «قتل» احتمالی این روزنامه‌نگار را رد کرده‌است. مقام‌های ریاض حتی تهدید کرده‌اند در صورتی‌که این موضوع به اقدامات تنبیهی علیه حکومت عربستان بیانجامد، آن‌ها نیز واکنش نشان خواهند داد.

با این حال به‌نظر می‌رسد ریاض در حال آماده‌شدن برای ارائه موضع تازه‌ای است.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» روز گذشته گزارش داد که ریاض آماده می‌شود اعلام کند جمال خاشقجی در جریان «بازجویی» در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. منبعی که نامش فاش نشده به سی‌ان‌ان گفته «مقام‌های عربستانی خواهند گفت که مرگ وی در جریان اشتباه در بازجویی رخ داده است».

با این حال هنوز مشخص نیست چه بر سر پیکر او آمده‌است. به‌ویژه که تا کنون گزارش‌هایی در مورد تکه‌تکه کردن پیکر آقای خاشقجی نیز منتشر شده‌است. در عین حال هنوز مشخص نیست «اشتباه در بازجویی» از او چگونه منتهی به مرگ شده‌است.

ساعاتی پیش از گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود پس از تماس تلفنی با ملک سلمان، این طور به نظرش می‌رسد که ناپدید شدن جمال خاشقجی باید کار «قاتلان خودسر» باشد.

در روزهای اخیر شمار زیادی از قانون‌گذاران آمریکا، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، خواستار برخورد قاطع واشینگتن با ریاض شده‌اند. با این حال ترامپ تاکنون گزینه تحریم عربستان را رد کرده و گفته است که نمی‌تواند قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش سلاح به ریاض را به مخاطره بیندازد. رئیس‌جمهوری آمریکا البته گفته است اگر مشخص شود خاشقجی کشته شده، «مجازات سختی» در انتظار عوامل آن خواهد بود.

رویترز، سی‌ان‌ان، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG