لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

سی‌ان‌ان: عربستان آماده اعلام خبر کشته شدن خاشقجی در جریان بازجویی می‌شود


دولت عربستان سعودی در روزهای گذشته شدیدا منکر دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی شده بود.
دولت عربستان سعودی در روزهای گذشته شدیدا منکر دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی شده بود.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» لحظاتی پیش اعلام کرد عربستان سعودی آماده می‌شود تا اعلام کند که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در جریان بازجویی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است.

این شبکه به نقل از منابع خود که نام‌شان فاش نشده است گزارش داد، مقام‌های عربستانی خواهند گفت که مرگ وی در جریان اشتباه در بازجویی رخ داده است.

در صورتی که این خبر تایید شود احتمال می‌رود که آقای خاشقجی بر اثر ضرب‌وشتم کشته شده باشد. از سوی دیگر، هنوز معلوم نیست چه بر سر جسد وی آمده است.

سی‌ان‌ان گفته است یکی از منابع محتاطانه اعلام کرد که این گزارش در حال آماده شدن است و ممکن است تغییر کند.

منبع دیگر گفته است، گزارش یاد شده احتمالا این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که عملیات علیه خاشقجی بدون مجوز صورت گرفته و افرادی که درگیر آن بوده‌اند مجازات خواهند شد.

درهمین زمینه، نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد، عربستان سعودی درصدد است تا اعلام کند که جمال خاشقجی در جریان بازجویی کشته شده است.

نیویورک تایمز اضافه کرده است که قوه قضائیه عربستان به‌زودی در این زمینه بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد.

ساعاتی پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود پس از تماس تلفنی با ملک سلمان، این طور به نظرش می‌رسد که ناپدید شدن جمال خاشقجی باید کار «قاتلان خودسر» باشد.

در روز نخست ناپدید شدن این روزنامه‌نگار مقیم آمریکا و ستون نویس «واشینگتن‌پست» در کنسولگری عربستان، ۱۵ مامور امنیتی و اطلاعاتی سعودی از ریاض به استانبول پرواز کرده و وارد کنسولگری شدند.

بر اساس فیلمی که پلیس ترکیه منتشر کرده است، این افراد ساعاتی بعد سوار بر چند خودرو کنسولگری را ترک می‌کنند. گزارش شده که آنها سپس سوار جت‌های اختصاصی شده و از ترکیه به قاهره، پایتخت مصر، و ریاض پرواز می‌کنند.

دولت عربستان سعودی در روزهای گذشته شدیدا منکر دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی شده بود و تاکید داشت که وی از کنسولگری خارج شده است.

بازرسی از کنسولگری عربستان

این تحول ساعاتی پس از آن رخ می‌دهد که تیم بازرسان که مقام‌های ترکیه آن را «گروه تحقیقاتی مشترک» نامیده‌اند عصر دوشنبه ۲۳ مهر وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شدند و به بازرسی آن پرداختند.

هیچ یک از اعضای این گروه حاضر نشدند به پرسش‌های خبرنگاران که از چند روز پیش در برابر ساختمان کنسولگری حضور دارند پاسخ دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به «کنوانسیون وین» که محوطه اماکن دیپلماتیک در هر کشوری را جزئی از خاک خارجی محسوب می‌کند، موافقت عربستان با این بازرسی را نشانه تلاش ریاض برای «دلجویی از متحدان غربی‌اش و همچنین جامعه جهانی» دانسته است.

ساعاتی پیش از ورود تیم بازرسی به محل کنسولگری، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی تصاویری از ورود دو نفر همراه با وسایل نظافت به داخل کنسولگری منتشر کردند.

آسوشیتدپرس با اشاره به این تصاویر نوشته است: روشن نیست که اگر شواهدی هم در داخل کنسولگری بوده چطور این شواهد هنوز پس از نزدیک دو هفته می‌تواند باقی مانده باشد.

پس از ورود تیم بازرسان به داخل کنسولگری، مأموران پلیس با نصب حفاظ‌هایی جدید، خبرنگاران را عقب‌تر از محل معمول آنها جا دادند.

رسانه‌های ترکیه پیش از این گزارش داده بودند مقام‌های امنیتی این کشور مستندات صوتی و تصویری مبنی بر «قتل» آقای خاشقجی در داخل کنسولگری در اختیار دارند.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، عصر دوشنبه واشینگتن را به مقصد ریاض ترک کرد.

ساعاتی پیش‌تر دونالد ترامپ گفته بود که آقای پومپئو را برای دیدار با پادشاه سعودی به ریاض می‌فرستد.

همچنین کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که مایک پومپئو پس از دیدار با پادشاه سعودی، برای گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه به آن کشور خواهد رفت.

یک مراسم یادبود و یک کنفرانس اقتصادی در سایه ماجرای خاشقجی

در تحولی دیگر، سفارت عربستان در واشینگتن بدون ارائه دلیلی خاص، مراسم یادبود سالانه «روز ملی» این کشور را لغو کرد.

«روز ملی» عربستان سعودی ۲۳ سپتامبر است اما یادبود این مراسم هرسال معمولا چند هفته پس از این تاریخ در سفارت سعودی در واشینگتن برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این سفارت در ایمیلی کوتاه به میهمانان اطلاع داده است که مراسم روز پنج‌شنبه، ۲۶ مهر، لغو شده است.

برگزاری یک کنفرانس اقتصادی دیگر نیز در سایه ناپدید شدن جمال خاشقجی قرار گرفته است.

شماری از سرمایه‌گذاران و رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند در صورت مشخص نشدن سرنوشت خاشقجی حاضر نیستند در کنفرانس «آینده سرمایه‌گذاری» در ریاض شرکت کنند، اما مقام‌های سعودی روز دوشنبه اعلام کردند که این کنفرانس در زمان مقرر برگزار خواهد شد.

کنفرانس «آینده سرمایه‌گذاری» که پارسال برای نخستین بار با حضور شماری از چهره‌های سرشناس اقتصادی و حرفه‌ای در ریاض برگزار شد، قرار است امسال از ۲۳ اکتبر (حدود ۱۰ روز دیگر) آغاز به کار کند.

در روزهای اخیر مدیران یا مقام‌های ارشد شرکت‌هایی همچون اوبر، AOL، ویاکام، بین کپیتال و همچنین رسانه‌هایی از قبیل نیویورک تایمز، سی‌ان‌ان، فایننشال تایمز و سی‌ان‌بی‌سی کناره‌گیری خود را از این کنفرانس اعلام کرده‌اند.

شماری از اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار تحریم این کنفرانس از سوی دولت ترامپ شده‌اند.

با این حال «صندوق عمومی سرمایه‌گذاری» سعودی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون «بیش از ۱۵۰ سخنران، از ۱۴۰ شرکت مختلف، حضور خود در این کنفرانس را تایید کرده‌اند» و این همایش مطابق برنامه قبلی در ریاض برگزار خواهد شد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG