لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

نماینده جمهوری‌خواه آمریکا از وزیر خزانه‌داری خواست سفر خود به ریاض را لغو کند


استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته که او «نگران وضعیت آقای خاشقجی است»، اما همچنان بنا دارد که در کنفرانس ریاض حضور یابد
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته که او «نگران وضعیت آقای خاشقجی است»، اما همچنان بنا دارد که در کنفرانس ریاض حضور یابد

یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت ایندیانا در کنگره آمریکا از استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، خواست که برنامه سفر خود به عربستان سعودی و شرکت در کنفرانس اقتصادی ریاض را به خاطر آن‌چه بر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، گذشته است، لغو کند.

جیم بنکس روز جمعه در توییتر نوشت که آقای منوچین «باید سفر خود به عربستان سعودی در چند روز آینده را لغو کند تا مادامی که جهان پاسخ سئوالات خود را بگیرد که چه بر جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گذشته است».

ساعاتی پیش از آن استوین منوچین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته بود که او «نگران وضعیت آقای خاشقجی است»، اما همچنان بنا دارد که در این کنفرانس حضور یابد.

کنفرانسی که قرار است در همین ماه اکتبر در ریاض با موضوع آینده سرمایه‌گذاری برگزار شود تحت تاثیر گزارش‌هایی که درباره سرنوشت جمال خاشقجی منتشر شده، سرنوشت مبهمی یافته است.

شماری از موسسات رسانه‌ای برجسته آمریکا، روزنامه‌نگاران و مدیران شرکت‌های تجاری بزرگ اعلام کرده‌اند که دیگر در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد از جمله نیویورک‌تایمز، اکونومیست و دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اوبر.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز روز جمعه اعلام کرد که به خاطر پرسش‌های دنباله‌داری که درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی وجود دارد، از حضور در این کنفرانس انصراف می‌دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی و ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست روز نهم مهر ماه جهت گرفتن مدارکی وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما از آن پس ناپدید شد. برخی مقامات ترکیه گفته‌اند مستنداتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد وی به دستور مقامات عربستان سعودی در کنسولگری به قتل رسیده است.

این رخداد روابط ریاض و واشینگتن را نیز با مخاطراتی مواجه کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته که اگر ثابت شود جمال خاشقجی به دستور حکومت عربستان کشته شده است، این امر روابط واشینگتن و ریاض را تهدید خواهد کرد.

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، نیز گفته است که «اگر مشخص شود حکومت عربستان سعودی یک روزنامه‌نگار را به قتل رسانده‌، این موضوع به‌شکل عمده‌ای بر روابط ما تاثیر خواهد گذاشت» و «باید تحریم‌های چشم‌گیری» اعمال کرد.

دونالد ترامپ اما گفته در حال حاضر دلیلی نمی‌بیند که جلوی فروش گسترده تسلیحات به عربستان را بگیرد.

منبع: نشریه هیل، شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG