لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

ریاض اتهامات در مورد خاشقجی را رد کرد؛ ترامپ با ملک سلمان تماس می‌گیرد


تصویری از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان که توسط شبکه تی‌آر‌تی ترکیه پخش شده‌است
تصویری از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان که توسط شبکه تی‌آر‌تی ترکیه پخش شده‌است

وزارت کشور عربستان، اتهام‌هایی که طی روزهای گذشته در مورد سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد آن کشور، مطرح شده را رد کرد. همزمان دونالد ترامپ تاکید کرده آمریکا حتما «پرده از آنچه رخ داده بر خواهد داشت».

وزیر کشور عربستان، روز جمعه ۲۰ مهر ماه، اتهامات مطرح‌شده در مورد وضعیت خاشقجی و ارتباط آن با دستگاه حاکمیت در ریاض را «دروغ» و «بی‌اساس» توصیف کرد.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به‌نقل از عبدالعزیز بن سعود بن نائف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان منتشر کرده، گفته شده ریاض «به اصول، قوانین و رسم‌ورسومات خود پایبند است و متعهد به اجرای قوانین و معیارهای بین‌المللی است».

وزیر کشور عربستان تاکید کرده آن کشور به‌همراه ترکیه توافق کرده‌اند تا تحقیقات مشترکی در این زمینه انجام دهند و «مهم است که رسانه‌ها فقط واقعیت‌ها را پوشش دهند و کاری نکنند که در جریان تحقیقات و روند قضائی اختلال ایجاد شود».

واکنش رسمی وزارت کشور عربستان به اتهام‌های وارد شده به ریاض، حدودا دو هفته پس از ناپدیدشدن جمال خاشقجی منتشر شده‌است. هرچند در روزهای گذشته مقام‌های کنسولگری عربستان این اتهام‌ها را «بی‌اساس» توصیف کرده بودند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، نهم مهر ماه، پس از آن‌که وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد تا مدارک رسمی برای ازدواج با نامزد ترک خود را کسب کند، ناپدید شد.

از آن زمان تا کنون اتهام‌هایی در مورد قتل این روزنامه‌نگار داخل کنسولگری، توسط تیمی ارسالی از عربستان، مطرح شده‌است. برای نمونه گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در ۱۷ مهر ماه که در آن به نقل از مقام‌های ارشد ترکیه نوشته شده «تیم ضربت [عربستان]، عملیات قتل و تکه‌تکه‌کردن خاشقجی را دوساعته به اتمام رساندند و پس از آن ترکیه را به مقصد کشورهای مختلفی ترک کردند».

این اتهامات چندان بالا گرفته که مقام‌های ایالات متحده به آن واکنش نشان داده و شماری از نمایندگان کنگره در مورد پیامدهای آن، در صورتی که مشخص شود این قتل رخ داده، هشدارهای جدی داده‌اند.

ترامپ: پرده از آنچه رخ داده بر خواهیم داشت

رئیس‌جمهوری ایالات متحده که این روزها بارها به پرسش‌های خبرنگاران در مورد سرنوشت خاشقجی پاسخ داده، روز جمعه بار دیگر تاکید کرد، کشورش واقعیت‌ها را کشف خواهد کرد.

دونالد ترامپ در سینسیناتی به خبرنگاران گفته است به‌زودی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، «در مورد ماجرای وحشت‌آور در ترکیه» تماس خواهد گرفت و گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای ترامپ یک روز پیش از این گفته بود دلیلی نمی‌بیند جلوی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را بگیرد. هرچند او تاکید کرده دولتش در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی «بسیار قاطع» است و «بازپرسان در آنجا هستند و با ترکیه» و عربستان سعودی همکاری می‌کنند.

روز جمعه هیئتی از عربستان سعودی راهی ترکیه شد تا در جریان تحقیقات مشترک با آن کشور حضور داشته باشد.

رویترز به نقل از یک مقام سعودی می‌گوید تصمیم به تحقیات مشترک پس از آن گرفته شد که خالد الفیصل، امیر مکه، به ترکیه رفت و با مقام‌های آن کشور گفت‌وگو کرد. عربستان از تصمیم آنکارا به انجام تحقیقات مشترک استقبال کرده‌است.

خدیجه چنگیر، نامزد خاشقجی، روز جمعه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت مقام‌های ترکیه چیزی در مورد گزارش‌های مربوط به وجود صدا و تصاویری که ثابت می‌کند روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری به قتل رسیده، به او نگفته‌اند. روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید دولت ترکیه به مقام‌های آمریکایی گفته صدا و تصاویری در مورد قتل خاشقجی و تکه‌تکه کردن پیکر او موجود است.

خانم چنگیز به اسوشیتدپرس گفته نامزد او همچنان به‌طور رسمی در فهرست «ناپدیدشدگان» است. عربستان سعودی می‌گوید خاشقجی اندکی پس از ورود به کنسولگری از آن خارج شد.

جمال خاشقجی، ۵۹ ساله، پیش از آن‌که به آمریکا برود و برای واشینگتن‌پست یادداشت بنویسد، در عربستان به کار روزنامه‌نگاری مشغول بود. او سردبیر «العرب»، شبکه‌ خبری که فعالیتش فورا متوقف شد، بود و در روزنامه «الوطن» نیز کار می‌کرد. خاشقجی در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های خود در واشینگتن‌پست و دیگر نشریات و رسانه‌ها، بارها از ولیعهد عربستان انتقاد کرده بود.

رویترز، عرب‌نیوز، اسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست، خبرگزاری فرانسه|ت
XS
SM
MD
LG