لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

عربستان: بازگشت به برجام باید اولین گام به سوی یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر باشد


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان٬ روز پنجشنبه ۱۸ آذر گفته است که ریاض از بازگشت از ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام استقبال می‌کند، اما این می‌تواند تنها گام اول برای رسیدگی به رفتار مخرب تهران باشد.

فیصل بن فرحان اظهار داشت، همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم، ما همچنان از بازگشت به توافق برجام حمایت می‌کنیم. اما ما آن را ناقص می‌دانیم.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد، هرگونه بازگشت [به برجام] باید اولین گام به سوی یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر باشد.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام در راستای بازگرداندن مشترک آمریکا و ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق با حضور روسیه، فرانسه، چین، آلمان، بریتانیا و ایران روز پنجشنبه دوباره در وین پایتخت اتریش از سرگرفته شد. آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

ایران در این دور از مذاکرات خواهان «لغو کامل» تحریم‌های آمریکا که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده‌اند و همچنین دریافت «ضمانت» از طرف آمریکایی برای عدم خروج از این توافق در آینده است.

فیصل بن فرحان در خصوص مذاکرات روز پنجشنبه در وین تصریح کرد، امیدواریم مذاکرات هسته‌ای کنونی با ایران ثمربخش باشد، و منافع کشورهای خلیج فارس را تضمین کند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفته است، توافق حاضر [برجام] از ما در برابر توان هسته‌ای یا نظامی ایران محافظت نمی کند.

مساله لبنان

فیصل بن فرحان در بخش دیگر از اظهارات خود درباره روابط بین عربستان با لبنان گفت، هیچ بحرانی بین ما و لبنان وجود ندارد و آن‌چه برای ما مهم است مشاهده اصلاحات واقعی است.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد، ما خواهان مشاهده اقدامات عملی و نه سخنان دولت لبنان هستیم.

فیصل بن فرحان تصریح کرد: «بحران واقعی لبنان بین حزب‌الله و مردم این کشور است.»

پخش اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، در یک برنامه تلویزیونی درباره جنگ در یمن جرقه دور تازه تنش بین لبنان با عربستان و سپس کشورهای حاشیه خلیج فارس را زد. در این دور تازه تنش عربستان، امارات٬ کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

عربستان و امارات در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنان را به کشورهای خود ممنوع کردند.

جورج قرداحی در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

سرانجام پس از یک ماه تنش‌ سیاسی و فشار برخی کشورهای عربی به لبنان، جورج قرداحی استعفای خود را به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور ارائه کرد.

با استفاده از گزارش‌های بخش انگلیسی العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG