لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

عربستان: آمریکا می‌خواست که کاهش تولید نفت اوپک یک ماه به تاخیر بیافتد


وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه ۲۲ مهر در بیانیه‌ای گفت واشنگتن از این کشور خواسته بود که تصمیم اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای کاهش تولید نفت یک ماه به تاخیر بیافتد.

هر چند در این بیانیه به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود اشاره‌ای نشده است ولی به تاخیر انداختن تصمیم کاهش تولید نفت باعث می‌شد که بهای سوخت خودرو در آمریکا حداقل تا زمان برگزاری این انتخابات افزایش نیابد.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان روز پنج اکتبر تصمیم گرفتند توليد نفت را دو میلیون بشکه کاهش دهند که بلافاصله به افزایش بهای نفت در بازار جهانی منجر شد. افزایش بهای انرژی صادراتی روسیه از ماه مارس امسال و در نتیجه بالا رفتن بهای سوخت خودرو یکی از عوامل مهم تورم در آمریکا و سایر کشورهای جهان است.

کارشناسان معتقدند که افزایش بیشتر بهای سوخت خودرو می‌تواند روی میزان محبوبیت دولت جو بایدن و در نتیجه آرا حزب دمکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

تصمیم عربستان سعودی برای انتشار یک بیانیه طولانی از سوی وزارت خارجه این کشور نشان می‌دهد که مناسبات واشینگتن و ریاض تا چه حد دچار تنش شده است. کاخ سفید روز پنجشنبه تکذیب کرد که دغدغه انتخابات کنگره آمریکا باعث شده تا دولت بایدن از عربستان سعودی چنین درخواستی بکند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت آمریکا نیز گفت: «ما با ارائه محاسبات دقیق به عربستان سعودی توضیح دادیم که بر مبنای وضعیت فعلی بازار انرژی کاهش تولید ضروری نیست و اوپک می‌تواند برای چنین تصمیمی تا جلسه بعد این سازمان صبر کند. تعدادی از اعضای اوپک در تماس خصوصی به ما گفتند که با تصمیم عربستان سعودی مخالفند ولی تحت فشار قرار گرفته تا از تصمیم این کشور حمایت کنند.»

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه روز جمعه اذعان می‌کند که این کشور در مورد احتمال به تاخیر انداختن تصمیم اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای کاهش تولید با آمریکا گفت‌وگو کرده است. این بیانیه می‌افزاید: «ما در تماس مستمر با دولت آمریکا با صراحت توضیح دادیم که به تاخیر انداختن کاهش تولید بر اساس پیشنهاد آن کشور پیامدهای اقتصادی شدیدی خواهد داشت.»

روزنامه وال استریت جورنال چند روز پیش به نقل از یک مقام سعودی بدون ذکر نام او گزارش داد که هدف واشینگتن این بود که کاهش تولید اوپک و کشورهای هم‌پیمان حداقل تا آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به تاخیر بیافتد. این مقام سعودی اصرار بر این موضوع را قمار سیاسی دولت جو بایدن در آستانه انتخابات توصیف کرد.

بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی را می‌توان تایید محتوای این گزارش تلقی کرد.

تصميم عربستان سعودی به عنوان يکی از اعضای بانفوذ اوپک با واکنش شديد واشینگتن مواجه شد و جو بايدن گفت مناسبات با رياض بايد با دقت مورد بازبينی قرار بگيرد.

هر چند تعدادی از اعضای کنگره آمریکا تصمیم عربستان سعودی را همسویی این کشور با سیاست‌های جنگ‌طلبانه ولادیمیر پوتین توصیف کرده‌اند ولی این کشور و امارات متحده عربی، یک عضو مهم دیگر اوپک که با کاهش تولید موافق بود روز چهارشنبه به قطعنامه سازمان ملل در محکوم کردن الحاق مناطق اشعالی اوکراين به روسيه رای مثبت دادند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG