لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

بانک روسی اسبربانک «سیستم انتقال پول به ایران» راه‌اندازی کرد


در آستانهٔ امضای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا، یک مقام ارشد این نهاد، ایران را «پنجره‌ای به سوی امکانات مهم» توصیف کرد و بازرگانان روس را فراخواند از فرصت‌های جدید بهره‌مند شوند.

همزمان اسبربانک بزرگ‌ترین بانک روسیه که به دلیل تحریم‌های غرب نیمی از دارایی‌های خود را از دست داده، از راه‌اندازی سیستم انتقال پول به ایران خبر داد.

وزیر تجارت کمیسیون اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا اعلام کرد مسکو خواهان گسترش روابط تجاری با تمام کشورهایی‌ست که به گسترش تجارت با روسیه تمایل نشان می‌دهند. به گفتهٔ آندره اسلپنیوف، ایران یکی از کشورهایی‌ست که به شریک بسیار فعال تجاری روسیه تبدیل شده است.

این مقام روس طی مصاحبه‌ای با روزنامهٔ کامرسانت ایران را کشوری بزرگ و از لحاظ جغرافیایی و سیاسی نزدیک به روسیه خواند و افزود توافق تجارت آزاد بین ایران و اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا «به طور کامل هماهنگ شده و به زودی امضا می‌شود».

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا طرح روسیه برای همگرایی اقتصادی با همسایگان‌اش در میان جماهیر اتحاد شوروی سابق است اما تاکنون تنها چهار کشور – بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان –عضو دائم این اتحادیه شده‌اند. همزمان توافق تجارت آزاد با ویتنام امضا شده و غیر از ایران، مذاکره با مصر، امارات متحدهٔ عربی و اندونزی نیز پیگیری می‌شود.

آندره اسلپنیوف از مقامات ارشد اجرایی اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا، با اشاره به این‌که با امضای توافق تجارت آزاد با ایران، روسیه در دستیابی به بازار این کشور از «امتیازهای ویژه» برخوردار خواهد شد، خطاب به تجار روس گفت «واقعاً دریچه‌ای به سوی فرصت‌های جدی باز می‌شود».

به گفته وی، با این توافق، «برای بیش از ۹۰ درصد کالاها تعرفه‌ها برداشته و مقرارت تجاری تسهیل می‌شود».

این مقام روس ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده تجارت اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا با ایران از ۶ میلیارد دلار کنونی به ۱۸ یا ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد. او در تابستان گذشته طی مصاحبه با ایرنا گفته بود افزایش حجم تجارت با ایران تا ۳۰ میلیارد دلار به عنوان هدف‌ میان‌مدت تعیین شده است.

روابط روسیه با ایران پس از آغاز جنگ علیه اوکراین که در آن تهران یکی از مهم‌ترین متحدان کرملین شده و همچنین وضع تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، دچار تحول اساسی شده است. در یک سال و نیم گذشته دو کشور با اعزام ده‌ها هیئت سیاسی، بازرگانی و نظامی، از همگرایی بی‌سابقه خبر می‌دهند.

در تحولی تازه، سبربانک اعلام کرد سیستم انتقال پول به ایران را راه‌اندازی کرده که برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه گردشگران قابل استفاده است. بنابه بیانیهٔ رسمی، حواله‌های روبل با اخذ کمیسیون یک درصد به بانک پاسارگاد در ایران ارسال می‌شود.

همزمان پایگاه تلگرامی مرکز «روس‌ایران‌اکسپو »که خدمات مشاوره‌ای برای بازرگانان روس در ایران ارائه می‌دهد، هشدار داد به دلیل چند نرخی بودن ارز در ایران، ممکن است مشتری در این حواله و تبدیل روبل به ریال بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ضرر کند.

اسبربانک که زمانی رتبهٔ سوم در میان بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا را داشت از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته و پس از ممنوعیت فعالیت‌اش در کشورهای غربی، تا پایان سال جاری میلادی ناچار است حتی در امارات متحدهٔ عربی شعبهٔ خود را تعطیل کند.

در بهار گذشته اعلام شده بود «و‌ت‌ب» دومین بانک بزرگ روسی نمایندگی خود را در ایران افتتاح می‌کند، اما اندکی بعد رئیس این بانک اعلام کرد تنها یک دفتر با دو کارمند در تهران دایر شده تا شناخت بیشتری از ایران پیدا کنند.

چندی پیش خبرنگاران تحقیقاتی در روسیه که از جزئیات احداث کارخانهٔ تولید پهپادهای شاهد در تاتارستان پرده برداشتند گزارش دادند احتمالاً رئيس بانک و‌ت‌ب حامی مالی کل این طرح است.

XS
SM
MD
LG