لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

درخواست شماری از استادان دانشگاه‌های اروپا و آمریکا برای آزادی احمدرضا جلالی


احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی – سوئدی زندانی در ایران
احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی – سوئدی زندانی در ایران

پژوهشگران و استادان ۱۴ مرکز دانشگاهی و حقوق بشری با ارسال نامه‌ای از اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی و آمریکا خواسته‌اند که برای آزادی احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی – سوئدی اقدام کنند.

این پژوهشگران و استادان دانشگاه در نامه‌ای که روز چهارشنبه ۳۰ تیر منتشر کردند، حکم اعدام صادر‌شده علیه آقای جلالی را «غیرقانونی» خوانند و با توجه به وخامت حال این پژوهشگر در زندان گفته‌اند که با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، ترس از ادامه زندگی آقای جلالی افزایش یافته است.

این پژوهشگران از آقای رئیسی به عنوان «قاضی تندرو»یی نام برده‌اند که «هزاران مخالف سیاسی را در ایران به اعدام محکوم کرده است».

احمدرضا جلالی که اردیبهشت ۹۵ برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» بازداشت و در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد. آقای جلالی این اتهامات را قویا رد کرده است.

آقای جلالی که به تازگی مادر خود را از دست داده از ماه‌ها پیش، از داشتن کارت تلفن و تماس با مادرش محروم شده بود و مسئولان قضایی حتی اجازه ندادند که او با مادرش در بیمارستان ملاقات کند.

اسفند سال گذشته نیز کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، خواستار آزادی فوری این پژوهشگر زندانی شدند و اعلام کردند که او در سلول انفرادی در آستانه مرگ است.

حکومت ایران در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است. برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای مبادله شده‌اند.

XS
SM
MD
LG