لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

ادامه انتقاد از تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه


نیروهای آمریکایی در جریان گشت‌زنی مشترک با ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه؛ سپتامبر ۲۰۱۹
نیروهای آمریکایی در جریان گشت‌زنی مشترک با ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه؛ سپتامبر ۲۰۱۹

شورای سوریه دمکراتیک و نیروهای دمکراتیک سوریه، که هسته اصلی آن را کـردها تشکیل می‌دهند، می‌گویند پیامد خروج نیروهای آمریکایی و گشودن راه عملیات نظامی ترکیه «فاجعه‌بار»، و دربرگیرنده این پیام است که اتحاد با آمریکا «قابل اعتماد نیست».

در بامداد روز دوشنبه به‌وقت تهران کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و گفت نیروهای آمریکایی در مناطق آزاد‌شده در شمال سوریه باقی نخواهند ماند.

در بیانیه دولت ایالات متحده گفته شده که عملیات ترکیه در شمال سوریه، که آقای اردوغان تهدید به انجام آن کرده بود، «به‌زودی آغاز خواهد شد».

این بیانیه سپس افزوده: «نیروهای نظامی ایالات متحده از این عملیات حمایت نخواهند کرد و نقشی نیز در آن نخواهند داشت؛ نیروهای ایالات متحده، در حالی‌که به کار «خلافت» داعش در مناطق تحت کنترل آن‌ها [در سوریه] پایان داده‌اند، دیگر در مناطق پیرامون آن نخواهند بود».

علاوه بر واکنش‌های گسترده‌ای که بیانیه کاخ سفید در خود آمریکا همراه داشت و همچنین دفاع و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد این تصمیم، متحدان آمریکا در شمال سوریه نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در بیانیه مطبوعاتی خود گفته «با وجود تمام تلاش‌های ما برای خودداری از نبرد، پایبندی ما به توافق بر سر مکانیزم امنیتی و گام‌هایی که برداشته‌ایم، نیروهای ایالات متحده، به وظایف خود عمل نکردند و از مناطق مرزی با ترکیه خارج شده‌اند».

در این بیانیه گفته شده که عملیات احتمالی ترکیه در مناطق شمالی سوریه، «پیامدهای منفی در نبردها علیه داعش، و صلح و ثباتی که در منطقه ایجاد کرده‌ایم» همراه خواهد داشت.

«شورای سوریه دمکراتیک» -شاخه سیاسی نیروهای دمکراتیک- نیز بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز صادر کرده و می‌گوید «رها کردن ما در شرایط کنونی، فاجعه‌بار خواهد بود».

در بخش دیگر این بیانیه آمده است «بی‌توجهی به شراکت ما، در عین حال دربرگیرنده این پیام روشن برای تمامی شرکای احتمالی ایالات متحده خواهد بود که این شراکت قابل اعتماد نیست».

مصطفی بالی، سخنگوی ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «ما از آمریکا توقع نداریم از شمال شرق سوریه دفاع کند. ولی مردم این‌جا حق دارند توقع داشته باشند کسی به آن‌ها در مورد توافق مربوط به مکانیزم امنیتی، تخریب استحکامات، و موفق نبودن آمریکا در عمل به تعهداتش، توضیح بدهد».

«مکانیزم امنیتی» که در بیانیه‌های نیروهای دمکراتیک به آن اشاره شده، مربوط به توافقاتی می‌شود که بین ایالات متحده و ترکیه برای اقدامات مشترک و کاهش از تنش‌ها در مرزهای شمالی سوریه، صورت گرفت.

ترکیه که شبه‌نظامیان کرد سوریه را «گروه تروریستی» می‌داند خواستار ایجاد یک منطقه حائل به عمق بیشتر از ۳۰ کیلومتر در داخل سوریه شده‌است.

ائتلاف به رهبری آمریکا که در نبردهای زمینی علیه داعش از «نیروهای دمکراتیک سوریه» به‌طور گسترده بهره برده، شبه‌نظامیان کرد را «گروه تروریستی» نمی‌داند و تا کنون از آن‌ها حمایت کرده‌است.

نیروهای دمکراتیک با عقب‌کشیدن نیروها تا عمق ۹ تا ۱۵ کیلومتری از مرز ترکیه موافقت کرده بودند و در همین راستا نیز اقداماتی را انجام داده‌اند، که ظاهرا اکنون خود یکی از دلایل انتقادها به‌شمار می‌رود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است نیروهای آمریکایی «قرار بود ۳۰ روز در سوریه بمانند، و این مال چند سال پیش بود»؛ و زمان آن فرا رسیده که آمریکا از «این جنگ‌های مسخره بی‌پایان، که بسیاری از آنها قبیله‌ای هستند» خارج شود.

او همچنین گفته است همان‌طور که قبلا هم قاطعانه بیان کرده‌ام، اگر ترکیه دست به اقدامی بزند که آن را «خارج از حد» تشخیص بدهم، اقتصاد آن کشور را به طور کامل نابود و محو می‌کنم.

وب‌سایت نیروهای دمکراتیک سوریه، روداو، کردستان۲۴، توئیتر/ت/خ
XS
SM
MD
LG