لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

توضیحات ترامپ در مورد علت خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اکنون ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید به وضعیت رسیدگی کنند
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اکنون ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها باید به وضعیت رسیدگی کنند

در حالی که روز دوشنبه خبر رسید که نیروهای نظامی آمریکا خروج خود از مناطق مرزی سوریه با ترکیه را آغاز کرده‌اند رئیس جمهوری آمریکا درباره این اقدام کشورش با انتشار یک رشته‌توئیت توضیحاتی داد.

ترکیه مدت‌ها است خواستار برخورد نظامی با شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه است اما آمریکا تاکنون با تأکید بر نقش مهمی این شبه‌نظامیان در نبردها علیه داعش داشته‌اند از آنها حمایت می‌کرد.

اکنون ایالات متحده با تغییر سیاست، با بیرون بردن حدود هزار نفر نیروی نظامی خود از آن منطقه عملاً راه را برای عملیات ترکیه در این منطقه باز خواهد گذاشت. نیروهای ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه هشدار داده بود کشورش در شمال شرق سوریه، منطقه‌ای که نیروهای ایالات متحده نیز در آن مستقر هستند، دست به عملیات نظامی خواهد زد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه، ۱۵ مهر، در حساب توئیتری خود درباره خروج نیروها نوشت: «کردها همراه ما جنگیدند، اما برای این کار مبلغ هنگفتی از پول و تجهیزات به آنها داده شد. آنها چندین دهه است که با ترکیه می‌جنگند. من تقریباً ۳ سال جلوی این نبرد را گرفتم، اما زمان آن فرا رسیده است که ما از این جنگ‌های مسخره بی‌پایان، که بسیاری از آنها قبیله‌ای هستند، خارج شویم و سربازانمان را به خانه برگردانیم.»

او افزود: «ما در جایی جنگ خواهیم کرد که به نفعمان باشد، و تنها وقتی مبارزه می‌کنیم که برنده بشویم.»

دونالد ترامپ بار دیگر خواستار تحویل گرفتن افراد داعشی دارای ملیت اروپایی توسط دولت‌های اروپایی شد و در پیامی نوشت: «ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها اکنون باید به وضعیت رسیدگی کنند و این‌که می‌خواهند با جنگجویان اسیر شده داعش در منطقه خود چه کار بکنند. همه آنها از داعش متنفر هستند، سال‌ها دشمن بوده‌اند. ما ۷۰۰۰ مایل دورتر هستیم و اگر دوباره داعشی‌ها نزدیک ما بیایند آنها را خرد خواهیم کرد!»

دولت آمریکا می‌گوید به فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی برای بازپس‌گیری زندانیان داعش که شهروندان این کشورها هستند فشار آورده، اما آن‌ها از بازپس‌گیری این نفرات خودداری کرده‌اند.

مأموریت نیروهای آمریکایی مستقر در شمال سوریه مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، بوده است. در حالی که دونالد ترامپ از مدتی پیش خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه بوده است، مقام‌های نظامی آمریکا پیشنهاد کرده بودند که این نیروها به تدریج از سوریه خارج شوند.

هم‌اکنون خبر می‌رسد که ترکیه نیروی نظامی خود در مرز با مناطق کردنشین شمال سوریه را تقویت کرده است و مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک توئیت نوشته است که «ما مصمم هستیم با پاکسازی تروریست‌ها در منطقه موجودیت کشور خودمان را تضمین کنیم.»

ترکیه «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گروه شبه‌نظامی عمدتاً‌ کردی که کنترل بیشتر مناطق شمال سوریه را در دست دارد یک «گروه تروریستی» می‌داند و وجود آن را تهدیدی برای وضعیت مناطق کردنشین خود ترکیه به‌شمار می‌آورد.

با سنگین شدن سایه تهدید نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه، سازمان ملل متحد نسبت به «خونریزی‌ها» و «آوارگی»‌ اهالی منطقه ابراز نگرانی کرده و گفته است که «در حال آماده شده برای بدترین سناریو است.»

اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که در شمال سوریه «باری دیگر، این غیرنظامیان خواهند بود که ناچار می‌شود تاوان عملیات نظامی را پس بدهند.»

رجب طیب اردوغان خبر داده است که برای دیدار با دونالد ترامپ و رایزنی در مورد چالش مربوط به تشکیل مناطق امن در شمال سوریه، ماه آینده راهی واشینگتن می‌شود.

تهدید ترکیه به ورود به مناطق بیشتری از شمال سوریه در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، حضور نیروهای ترکیه و آمریکا در خاک سوریه را غیر قانونی دانسته و خواستار خروج بی‌درنگ آنها شده بود.

منابع: توئیتر، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG