لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

کمیته سنا خواستار ارائه اسنادی در مورد تحقیقات مرتبط با پسر جو بایدن شد


در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۳ هانتر بایدن (چپ) و پدرش در پکن
در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۳ هانتر بایدن (چپ) و پدرش در پکن

کمیته‌ای در سنای ایالات متحده که اکثریت در آن با جمهوری‌خواهان است، رای به ارائه اسناد رسمی در مورد تحقیقات مربوط به هانتر بایدن، پسر جو بایدن، داد. جو بایدن به احتمال زیاد رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای ایالات متحده ۳۱ اردیبهشت ماه رای به کسب اسناد داده است. تمام اعضای جمهوری‌خواه کمیته خواستار این اسناد شده‌اند، و تمام اعضای دمکرات مخالف آن بودند.

این اطلاعات در پیوند با یک شرکت لابی به‌نام «بلو استار استراتژیز» است، که با شرکت گاز اوکراینی بوریسما همکاری می‌کرد.

هانتر بایدن، در زمانی که پدرش جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما بود، عضو هیئت مدیره شرکت گاز بوریسما شد. او تا زمانی که پدرش اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند، عضو این شرکت هلدینگ اکتشاف گاز در کی‌یف بود.

مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است، دونالد ترامپ را به «سوءاستفاده از قدرت»، و «ایجاد مانع بر سر تحقیقات کنگره» متهم کرده و رای به استیضاح او داده بودند.

این اتهام‌ها در پیوند با گفت‌وگوی تلفنی آقای ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین، و طرح خواسته تحقیق در مورد رقبای سیاسی‌اش، به ویژه جو بایدن مطرح شده بودند.

استیضاح در نهایت در سنا که در دست جمهوری‌خواهان است رای نیاورد و آقای ترامپ تبرئه شد.

حال دمکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را متهم کرده‌اند که دنبال تحقیقات هستند تا به پیروزی مجدد ترامپ یاری برسانند و می‌گویند این تحقیقات به کارزار پخش اطلاعات نادرست توسط روسیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری یاری می‌رساند.

جمهوری‌خواهان اما این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. سناتور جمهوری‌خواه راب جانسون، گفته این تحقیقات برای تاثیرگذاری بر انتخابات صورت نمی‌گیرد و سناتور ریک اسکات هم گفته «ما باید به واقعیت در مورد روابط بایدن و بوریسما دست یابیم».

سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن گفته رئیس جمهوری‌خواه کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا «دنبال کسب منفعت سیاسی» برای ترامپ است.

دونالد ترامپ می‌گوید معاون پیشین رئیس‌جمهوری، جو بایدن، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ از مقام و موقعیت خود بهره برده تا دادستانی کل اوکراین به سود پسرش و مختل‌کردن تحقیقات در مورد شرکت گاز اوکراینی، برکنار شود. هنوز مدرک و سند مشخصی در این مورد ارائه نشده است.

رویکرد جو بایدن در قبال کی‌یف در زمانی که معاون رئیس‌جمهوری بود، از حمایت دیگر قدرت‌های غربی برخوردار بود؛ کشورهایی که نگران نحوه مقابله دادستانی و دیگر نهادها با فساد در اوکراین بودند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، در ۲۵ اردیبهشت از کنگره کشورش خواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین را برای ادای توضیحات فراخواند. آقای ترامپ این موضوع را پیش کشیده که اوباما و مقام‌های امنیتی برای ضربه‌زدن به ریاست‌جمهوری او توطئه کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال جاری در حالی برگزار می‌شود که همه‌گیری ناشی از کووید-۱۹ نیز بر رویدادهای سیاسی سایه افکنده است.

بر پایه گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG