لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

دو سناتور ارشد آمریکایی: کاخ سفید در اجرایی شدن تحریم ها علیه ایران و روسیه تعلل می‌کند


کاخ سفید
کاخ سفید

دو سناتور ارشد آمریکایی کاخ سفید را به تعلل در اجرای قانون تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کرهٔ شمالی متهم کرده‌اند.

جان مک‌کین و بن کاردین که پیش‌نویس این قانون را تدوین کرده بودند،چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، در بیانیه‌ای اعلام کردند: رویکرد کاخ سفید دربارهٔ متعهد بودن دولت دونالد ترامپ به اجرای این قانون تحریمی‌ سوال‌هایی برمی‌انگیزد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم

در این بیانیه آمده: «در کنار بی‌توجهی دولت به پایان مهلت مقرر برای تعیین نهادهای روسی مورد تحریم، هیچ تحرک دیپلماتیکی برای ترغیب همپیمانان اروپایی آمریکا به منظور افزایش فشار بر روسیه نیز دیده نمی‌شود.»

سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، رئیس کمیتهٔ نیروهای مسلح و سناتور دموکرات بن کاردین عضو کمیتهٔ امور بین‌الملل دو هفته پیش نیز در نامه‌ای به کاخ سفید از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بودند قانونی که به گفتهٔ آنها پیامی محکم برای متحدان و مخالفان آمریکاست را به اجرا بگذارد.

این دو سناتور گفتند پاسخ این نامه را هنوز دریافت نکرده‌اند.

نیکلای زلوبین تحلیلگر سیاسی بر این باور است که بی‌میلی ترامپ به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث افزایش فشار بر ایران و کرهٔ شمالی‌ست:

«کنگره عملاً دست رئیس‌جمهور آمریکا برای تعیین راهبردی جدید در قبال روسیه را از پشت بسته. تحقیقات پیرامون تبانی احتمالی ترامپ و کرملین مانع هرگونه ابتکار کاخ سفید برای بهبود مناسبات با مسکوست. تنها ابزار در اختیار دولت ترامپ برای تغییر این وضعیت، بازی با افکار عمومی‌ست. تشدید تنش پیرامون ایران و کرهٔ شمالی گامی در این راستاست. اگر ترامپ بتواند توجه عمومی را از روسیه به ایران و کرهٔ شمالی معطوف کند، ممکن است شاهد تحولاتی مثبت در روابط مسکو و واشنگتن باشیم، روابطی که ‌اکنون به‌شدت تحت تاثیر احساسات ضدروسی‌ست.»

قانون موسوم به مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم که روسیه ایران و کره شمالی را مورد هدف قرار می‌دهد با اکثریت قاطع آرا در کنگره تصویب شد و به امضای رئیس‌جمهور آمریکا نیز رسید، گرچه دونالد ترامپ این مصوبه را به طور جدی ناقص توصیف کرد. برپایهٔ این قانون دولت ملزم بود تا ۹ مهرماه مقرراتی را برای شناسایی افراد و نهادهایی که تحت تحریم قرار خواهند گرفت، تهیه کند.

دو هفته پیش دونالد ترامپ مسئولیت اجرای تحریم‌ها علیه روسیه ایران و کرهٔ شمالی را به وزیر خارجهٔ خود سپرد اما هنوز هیچ اطلاعاتی دربارهٔ محتوای تحریم‌های جدید ضدروسی ارائه نشده است.

یاکوف شیروکوف تحلیلگر سیاسی می‌گوید تحریم‌ها علیه روسیه به ضرر این کشور اما به نفع رژیم پوتین است:

«موقعیت روسیه در عرصهٔ بین‌المللی به‌شدت متزلزل شده. روسیه در کنار ایران و کرهٔ شمالی منزوی‌ست. البته رهبران کشورهای مختلف به‌ویژه از خاورمیانه به دیدار پوتین می‌روند اما این از روی ناچاری‌ست. همزمان با افزایش فشار بین‌المللی، دولت روسیه خود را مدافع قلعه‌ای در محاصرهٔ دشمنان جلوه می‌دهد و این شرایط اجازه داده سرکوب مخالفان به‌شدت افزایش یابد.»

آمریکا چهار سال پیش با تصویب قانونی که به یاد سرگئی ماگنیتسکی وکیل ضدفساد روس نامگذاری شد روسیه را مورد تحریم قرار داد و فهرست سیاهی متشکل از افرادی که مظنون به نقض حقوق بشر در روسیه هستند، تدوین شد.

سال بعد در پی اشغال کریمه گروهی از شخصیت‌ها و نهادهای نزدیک به کرملین نیز به فهرست سیاه افزوده شدند و پس از مداخلهٔ روسیه در شرق اوکراین و به‌ویژه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی ام‌اچ ۱۷، بخش‌هایی از اقتصاد روسیه نیز هدف تحریم‌های آمریکا و اتحادیهٔ اروپا قرار گرفت.

قانون اخیر تحریمی در آمریکا، روسیه را به دلیل مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین حمایت از بشار اسد و ادامهٔ مداخله در اوکراین تنبیه می‌کند. همچنین در روزهای اخیر کمیتهٔ امور بین‌الملل مجلس نمایندگان لایحه‌ای را تصویب کرد که از جمله اعمال تحریم بر روسیه به دلیل حمایت از حزب‌الله را در نظر دارد. روسیه با نیروهای تحت حمایت ایران از جمله حزب‌الله در سوریه همکاری می‌کند و بارها اعلام کرده این سازمان را تروریستی نمی‌داند.

همچنین مسکو با رد هرگونه اتهام، همواره تحریم را میراث ناگوار دولت پیشین آمریکا خوانده و ابراز امیدواری کرده روابط با واشنگتن طی دوره ریاست‌جمهوری‌ دونالد ترامپ بهبود یابد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG