لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

دستیار ارشد کاخ سفید: مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی «نامناسب» بود


الکساندر ویندمن، کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا، و جنیفر ویلیامز، از مشاوران معاون اول رئیس جمهوری آمریکا
الکساندر ویندمن، کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا، و جنیفر ویلیامز، از مشاوران معاون اول رئیس جمهوری آمریکا

سرهنگ الکساندر ویندمن، افسر ارتش آمریکا که در شورای امنیت ملی انجام وظیفه می‌کند، گفت به اعتقاد او مکالمه تلفنی رییس جمهور آمریکا با ولودومیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در روز ۲۵ ژوئیه «نامناسب» بود و چون اعتقاد داشت که این مکالمه «به امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند» بدگمانی خود را به سلسله مراتب فرماندهی گزارش داده است.

سرهنگ ویندمن، کارشناس ارشد اوکراین در شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ آبان در جلسه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد اقدامات دونالد ترامپ در رابطه با اوکراین گفت: «درخواست رییس جمهور آمریکا از یک دولت خارجی برای تحقیق در مورد یک شهروند آمریکايی و رقیب سیاسی او نادرست است.»


سرهنگ ویندمن یکی از مقامات نهادهای مسئول است که مکالمه تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین را گوش داده است. این مکالمه یکی از محورهای اصلی تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد احتمال سوءاستفاده دونالد ترامپ از اختیارات ریاست جمهوری با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی است.

دمکرات‌ها و منتقدان آقای ترامپ می‌گویند او در این مکالمه اعطای کمک‌های نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا را به تحقیقات اوکراین در مورد مخالفان سیاسی خود از جمله جو بایدن و پسر او مشروط کرده بود.

سرهنگ ویدمن در بخش دیگری از شهادت خود و در پاسخ به سئوالات کمیته تحقیق گفت: «من می‌دانستم که باید (ملاحظات خود در مورد این مکالمه تلفنی) را به وکیل کاخ سفید گزارش دهم. من نگرانی و ملاحظاتی داشتم و باید آن را به افراد مسئول در سلسله مراتب فرماندهی گزارش می‌دادم.»

الکاسندر ویندمن که خانواده‌اش هنگامی که او سه ساله بود از اتحاد شوروی به آمریکا گریخت گفت اعمال فشار به دولت اوکراین برای تحقیق در مورد مخالفان سیاسی در قبال اعطای کمک نظامی به آن کشور «به سیاست ما در خصوص اوکراین و امنیت ملی آمریکا ضربه می‌زند».

حضور سرهنگ ویندمن در کمیته تحقیق مجلس نمایندگان بخشی از جلسلات هفته دوم تحقیقات مربوط به روند استیضاح دونالد ترامپ است.


جنیفر ویلیامز، از مشاوران سیاست خارجی مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا نیز در شهادت خود به کمیته تحقیق مجلس نمایندگان گفت به نظر او مکالمه تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین «غیرعادی» است چون «در آن مسائلی مطرح شده که به نظر می‌رسد مربوط به سیاست داخلی است».

جنیفر ویلیامز یکی دیگر از مقامات مسئولی است که به این مکالمه گوش داده است.

در ادامه جلسات کمیته تحقیق مجلس نمایندگان در روز سه شنبه قرار است کورت والکر، فرستاده سابق آمریکا در امور اوکراین و تیم موریسون کارشناس سابق روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا شهادت دهند.

کاخ سفید و حزب جمهوری خواه ضمن مخالفت با تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ می‌گویند رییس جمهور هیچ کار نادرستی نکرده و مسلما هیچ خطایی که شایسته استیضاح باشد، مرتکب نشده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG