لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

سپیده رشنو از آزادی موقت خود با وثیقه «یک میلیارد تومانی» خبر داد


سپیده رشنو در اینستاگرام نوشته تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده و اتهامش «تشویق مردم به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام» است
سپیده رشنو در اینستاگرام نوشته تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده و اتهامش «تشویق مردم به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام» است

سپیده رشنو، زن جوان معترضی که پیش از آغاز اعتراض‌های اخیر، به دلیل مقاومت در برابر حجاب اجباری بازداشت شده بود، خبر داد که بعد از احضار مجدد، با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده، اما «ممنوع‌الخروج از تهران» است.

او با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده و اتهامش «تشویق مردم به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام» ذکر شده است.

خانم رشنو می‌گوید در بازجویی‌های جدید به او گفته شده «چون صفحات افرادی را دنبال می‌کنم، پس با آن‌ها در ارتباطم» و اتهام دعوت به «فساد و فحشا» به دلیل انتشار «تنها یک عکس بدون روسری» به او وارد شده است.

این داستان‌نویس و ویراستار که تیر ماه سال گذشته به دلیل رویارویی با یک زن طرفدار حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شده بود، از این که برایش «پرونده سنگین امنیتی سیاسی» ساخته‌اند، انتقاد کرد و نوشت اعتراض به عنوان یک شهروند، اجرا شدن حکم تعلیقی «پرونده قبل» را هم به دنبال دارد.

او نوشته بعد از احضار مجدد، چند ساعت بازداشت و دوباره به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و به کمک برادرش و با شتاب شخص وثیقه‌گذار آزاده شده است، در غیر اینصورت تا تشکیل «دادگاه دوم» در بازداشت باقی می‌ماند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم خبر داده که سپیده رشنو توسط شعبه یک دادیاری دادسرای اوین برای پرونده جدید تفهیم اتهام شده است.

خانم رشنو همچنین از فشارهای اعضای خانواده‌اش علیه خود خبر داد و نوشت: «یک طرف پای حضرات روی گلویم است و طرف دیگر پایِ خانواده».

او دی ماه سال گذشته به پنج سال حبس تعلیقی و نوشتن «پژوهشی» ۱۱۰ صفحه‌ای درباره آن چه «ادب و وطن‌دوستی» خوانده شده، محکوم شده بود.

سپیده رشنو روز ۲۳ اردیبهشت امسال خبر داد که دانشگاه الزهرا به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، او را دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری هرانا و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب
XS
SM
MD
LG