لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

بازداشت «هشت فعال اعتراضات کارگری» در پارس جنوبی


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر مدعی شده که «لیدرها» اعتصابات کارگری منطقه پارس جنوبی را مدیریت می‌کردند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر مدعی شده که «لیدرها» اعتصابات کارگری منطقه پارس جنوبی را مدیریت می‌کردند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از بازداشت «هشت فعال اعتصابات کارگری» در منطقه پارس جنوبی به‌دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

اکبر پورات روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت در ادامه مدعی شد این «لیدرها» در منطقه پارس جنوبی از طریق فضای مجازی و حقیقی برای تداوم اعتصاب کارگری فعالیت می‌کردند.

ادعای بازداشت این فعالان تحت عنوان «اغتشاشگر و لیدر اعتصابات» در حالی است که افزایش دستمزد کارگران و کارمندان برای سال جاری، نصف میزان تورم است.

آقای پورات در ادامه بدون ارائه شواهدی مدعی شد، اعتصابات کارگری در منطقه پارس جنوبی «سازمان‌یافته و با حمایت شبکه‌های خارج از کشور بود که با رصد انجام‌شده لیدرهای اصلی داخلی آن‌ها شناسایی شدند».

مقامات ایران همواره اعتراضات مردمی را به «شبکه‌های خارج از کشور» منتسب کرده‌اند.

این در حالی است که فشارهای اقتصادی در کشور تشدید شده و بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراضات صنفی است. براساس گزارش پارسال «پایش خط فقر» وزارت کار ایران، خط فقر مطلق در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. این رقم دقیقا منطبق با ارزیابی صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت اقتصادی ایران، خصوصا تورم است.

آقای پورات در ادامه با ادعای «شکسته شدن اعتراضات کارگری پارس جنوبی» گفته است: «این لیدرها با تلاش سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند».

هم‌اکنون ۴۰ هزار نفر در پروژه‌های پارس جنوبی فعال هستند.

سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، روز هشتم اردیبهشت تهدید کرده بود کارگرانی که در بخش‌های مختلف این منطقه دست به اعتصاب زده‌اند، با دست‌کم «چهار هزار کارگر جدید جایگزین می‌شوند».

او عامل تداوم اعتصاب‌ها را «تحریک و تهدید برخی افراد معاند» دانست.

جمهوری اسلامی هرگز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در بخش‌های مختلف کشور را به رسمیت نشناخته و همواره این اعتراض‌ها را به «دشمنان» خود مربوط دانسته است.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران اوایل ماه جاری فهرستی از دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکار در صنایع مختلف را منتشر کرد که کارگران آن دست به اعتصاب زده‌اند.

کارگران اعتصابی خواستار افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، پرداخت به‌موقع آن، برخورداری از ۲۰ روز کار و ده روز استراحت در ماه، بیمه، بهبود وضعیت ایاب و ذهاب، غذا، بهداشت و خوابگاه‌های خود هستند. اما مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفته است که برخی از این خواسته‌ها «امکان تحقق ندارد».

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری تسنیم و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG