لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا خطاب به دولت اسپانیا: بگذارید برگردم


کارلس پوجدمون
کارلس پوجدمون

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان منطقه کاتالونیا در اسپانیا، از دولت در مادرید خواسته‌است تا اجازه بازگشت و شرکت در بازگشایی پارلمان تازه‌ی کاتالونیا را به او بدهد. پوجدمون در حال حاضر در بلژیک، در تبعید خودخواسته به‌سر می‌برد.

آقای پوجدمون، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا، پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه، در پاییز گذشته به بلژیک رفت و با وجود احضاریه، از شرکت در دادگاه خودداری کرد. پوجدمون با اتهام‌هایی مانند «شورش» روبه‌رو است. رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا گفته بود در صورتی حاضر به بازگشت است، که مادرید «تضمین‌های لازم را به او بدهد».

به‌نظر می‌رسد با پیروزی اندک احزاب جدایی‌طلب در انتخابات پارلمانی کاتالونیا، کارلس پوجدمون بیش از گذشته تشویق به بازگشت به زادگاه خود شده‌است. این سیاستمدار کاتالون در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرده «می‌خواهم هرچه زودتر به کاتالونیا بازگردم. می‌خواهم همین الان به آن‌جا برگردم. این می‌تواند خبر خوبی برای اسپانیا باشد».

با وجود این اظهارات، اما مشخص نیست شرکت او و دیگر چهره‌های نزدیک به او در بازگشایی پارلمان تازه منطقه، در ماه بهمن، ممکن باشد یا نه. خود پوجدمون به رویترز گفته‌است «رئیس دولت منطقه‌ای» است و «اگر دولت مرکزی اسپانیا به نتیجه انتخابات احترام بگذارد، رئیس دولت باقی خواهد ماند».

نتیجه اعلام‌شده انتخابات پارلمانی کاتالونیا، نشان می‌دهد که جدایی‌طلبان و هم‌فکران کارلس پوجدمون، توانسته‌اند ۷۰ کرسی از ۱۳۵ کرسی را به خود اختصاص دهند؛ کم‌وبیش برابر با کرسی‌هایی که این احزاب در انتخابات گذشته به‌دست آوردند.

برگزاری همه‌پرسی استقلال در مهر ماه، اسپانیا را به یکی از عمیق‌ترین چالش‌ها و بحران‌های سیاسی دهه‌های گذشته وارد کرد.

دادگاه‌های اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بودند. در نهایت ماریانو راخوی، نخست‌وزیر، در آبان‌ماه، پوجدمون و سایر اعضای دولت منطقه کاتالونیا را از مقام‌شان برکنار و دولت جدایی‌طلب را منحل کرد. پس از آن بود که اعلام شد انتخابات زودهنگام در پایان آذر ماه برگزار می‌شود.

دادستان کل اسپانیا آقای پوجدمون را به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال، به شورش و تجزیه‌طلبی متهم کرده‌است.

پوجدمون گفته بود انتخابات زودرس را می‌پذیرد و دولت مرکزی در مادرید نیز گفته که می‌تواند در آن شرکت کند، هر چند روند قضایی در اسپانیا، بالقوه می‌توانست به بازداشت او بیانجامد.

کارلس پوجدمون، در تبعید خود خواسته در بلژیک، کارزاری در پشتیبانی از احزاب و نامزدهای جدایی‌طلب به راه انداخت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا؛ ت.ط.
XS
SM
MD
LG