لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

اعلام استقلال کاتالونیا؛ سنای اسپانیا حاکمیت مستقیم مادرید بر منطقه را تصویب کرد


بارسلون - تجمع هواداران استقلال اطراف پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا
بارسلون - تجمع هواداران استقلال اطراف پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا

پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا با سرپیچی از فرمان دولت مرکزی اسپانیا روز جمعه ۵ آبان رای به استقلال از این کشور داد. دقایقی پس از این اقدام، سنای اسپانیا نیز طرح اعمال حاکمیت مسقیم دولت مرکزی مادرید بر کاتالونیا را تصویب کرد تا بحران سیاسی در کشور وارد مرحله جدیدی بشود.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، نمایندگان پارلمان کاتالونیا پس از بحث‌ها و سخنرانی‌های تندی که در رابطه با طرح «تشکیل جمهوری کاتالان به عنوان کشوری مستقل» داشتند، رای خود را اعلام کردند که حاصل آن ۷۰ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع بود.

این گزارش می‌گوید که نمایندگان مخالف طرح استقلال کاتالان پیش از انجام رای‌گیری، پارلمان را ترک کردند در حالی که هواداران استقلال این منطقه خارج از پارلمان تجمع کرده بودند و با اعلام رای پارلمان به پایکوبی پرداختند.

این رخداد واکنش بلافاصله ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا را به دنبال داشت که با انتشار توییتی خواستار حفظ آرامش مردم اسپانیا شد.

وی در توییتر نوشت: «من از اسپانیایی‌ها می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کنند. حاکمیت قانون بار دیگر در کاتالونیا برقرار خواهد شد.»

از بحران کنونی در اسپانیا به عنوان عمیق‌ترین بحران سیاسی این کشور از دهه ۱۹۷۰ به این سو، پس از احیای دموکراسی در اسپانیا، یاد می‌شود که با برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر (۹ مهر) شکل گرفت.

امیدها برای حل و فصل این بحران روز پنج‌شنبه پس از مخالفت کارلوس پوجدمون رئیس دولت محلی کاتالونیا با تصمیم دولت مرکزی اسپانیا برای برگزاری انتخابات جدید در این منطقه از بین رفت.

دولت اسپانیا اعلام کرده بود که می‌خواهد دولت محلی جدایی‌طلب کاتالونیا را منحل و انتخابات جدیدی برگزار کند اما پوجدمون علی‌رغم فشار مادرید و برخی اعضای حزب خود، این خواسته را رد کرد.

در این شرایط ماریانو راخوی روز جمعه از سنای اسپانیا خواست که طرح او برای انحلال پارلمان کاتالونیا و برگزاری انتخابات جدید تحت اصل ۱۵۵ قانون اساسی کشور را تصویب کند.

اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا که چنین اختیاری را به دولت مرکزی این کشور می‌دهد تاکنون هیچ وقت اجرا نشده بود. گزارش‌‌ها حاکی است که دقایقی پس از رای پارلمان کاتالونیا به تشکیل کشور مستقل، سنای اسپانیا نیز خواسته ماریانو راخوی را تایید کرد.

به این ترتیب گام بعدی نخست وزیر اسپانیا گرفتن خودمختاری از کاتالونیا خواهد بود که وی وعده داده آن را بلافاصله محقق می‌کند.

XS
SM
MD
LG