لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

اسپانیا به سارا خادم‌الشریعه و هفت مخالف حکومت نیکاراگوئه تابعیت داد


سارا خادم‌الشریعه
سارا خادم‌الشریعه

دولت اسپانیا به سارا خادم‌الشریعه که در این کشور به نام «سارا خادم» معروف است، به همراه هفت مخالف حکومت نیکاراگوئه تابعیت اسپانیایی اعطا کرد.

رسانه‌های اسپانیایی روز چهارشنبه چهارم مرداد با انتشار این خبر نوشتند که خانم خادم‌الشریعه اولین ورزشکاری نیست که تابعیت اسپانیایی به او داده می‌شود و در هفته‌های اخیر دولت مادرید اقدام مشابهی را در مورد دیگر ورزشکاران جهان انجام داده بود.

با این حال، به نوشته این رسانه‌ها، اعطای تابعیت به این شطرنج‌باز ایرانی، استقبال از یک ورزشکار نیست، بلکه قدردانی از فردی است که از حقوق خود دفاع کرده است.

سارا خادم‌الشریعه در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرد و اکنون در اسپانیا زندگی می‌کند.

او تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود و با کنار گذاشتن حجاب اجباری در میانه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» انتقاد خود از حکومت را ابراز کرد.

خادم‌الشریعه سپس در مصاحبه‌ای گفت از نظر او شرکت در این مسابقات با روسری «بی‌وفایی به مردم» می‌بود.

در بهمن ماه گذشته، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا این شطرنج‌باز ایرانی را به حضور پذیرفت و درتوئیتی نوشت: «امروز از زنی که برایم الهام بخش است، خیلی چیزها آموختم.»

اعطای شهروندی اسپانیا به هفت مخالف حکومت نیکاراگوئه در حالی است که این افراد از کشورشان اخراج شدند یا توسط حکومت دانیل اورتگا تابعیت نیکاراگونه از آنان سلب شده است.

نیکاراگوئه نیز یکی از کشورهای همسو با جمهوری اسلامی است که مخالفان خود را شدیدا سرکوب می‌کند.

به تازگی، خانه آزادی در گزارشی اعلام کرد که ده‌ها کشور مخالفان خود را در خارج از مرزهای کشور سرکوب می‌کنند که یکی از آنها نیکاراگوئه است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیایی و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG