لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

اسپانیا ناوچه خود را از ناوگروه آمریکایی عازم خلیج‌فارس بیرون کشید


تصویری از ناو هواپیمابر آبراهام لینکن که عازم خلیج فارس است و اسپانیا ناوچه خود را از همراهی با آن باز داشت.
تصویری از ناو هواپیمابر آبراهام لینکن که عازم خلیج فارس است و اسپانیا ناوچه خود را از همراهی با آن باز داشت.

دولت اسپانیا اعلام کرد که یک ناوچه خود را از گروه کشتی‌های جنگی عازم خلیج‌فارس که آمریکا هدایت آن را بر عهده دارد، خارج کرده است، رخدادی که واکنشی به بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و واشینگتن بوده است.

مادرید گفته که طبق توافق با واشینگتن، ناو اسپانیایی جهت حضور در مراسم سالگرد یک رویداد تاریخی دریایی به این ناوگان پیوسته بود، اما ایالات متحده اکنون بر تهدیدهای ادعایی از جانب ایران متمرکز شده است.

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع موقت اسپانیا، روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت به خبرنگاران در بروکسل گفت: «دولت ایالات متحده تصمیمی خارج از چهارچوب توافق شده با نیروی دریایی اسپانیا گرفته است».

وی افزود که از این رو اسپانیا ناوچه مندز نونز با ۲۱۵ ملوان را از گروه کشتی‌های جنگی که ناو هواپیمابر آبراهام لینکن رهبری آن را بر عهده دارد خارج کرده است چرا که دیگر طبق توافق دو جانبه اسپانیا و ایالات متحده، ماموریت این گروه بزرگداشت پانصدسالگی نخستین سفر دور جهان با کشتی نیست.

خانم روبلز سپس تاکید کرد که اسپانیا به تصمیم ایالات متحده که بر ایران تمرکز کرده است، احترام می‌گذارد و به محض آنکه این گروه دوباره ماموریت توافق شده را از سربگیرد، به آن خواهد پیوست.

به گفته وی، «اسپانیا در مقام عضوی از اتحادیه اروپا و ناتو، همیشه شریکی جدی و قابل اعتماد برای ایالات متحده خواهد بود».

اتحادیه اروپا اگرچه نسبت به برخی اقدامات ایران از جمله دخالت آن در جنگ سوریه، نگرانی‌هایی دارد و در کنار آمریکا قرار گرفته، اما از سویی همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

واشینگتن که درصدد منزوی کردن ایران است، تحریم‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کرده است و ناوهواپیمابر خود را همراه با بمب‌افکن‌های بی-۵۲ جهت مقابله با آنچه که «تهدیدهای ایران» می‌نامد، به منطقه اعزام کرده است.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG