لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

سپیده قلیان: هیچ مشروعیتی برای دادگاه نمایشی و فرمایشی جمهوری اسلامی قائل نیستم


سپیده قلیان ۲۴ اسفند پارسال لحظاتی پس از آزادی از زندان اوین بدون حجاب اجباری فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک»
سپیده قلیان ۲۴ اسفند پارسال لحظاتی پس از آزادی از زندان اوین بدون حجاب اجباری فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک»

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی، می‌گوید که هیچ مشروعیتی برای «دادگاه فرمایشی و نمایشی» جمهوری اسلامی که ریاست آن «حکم اعدام انقلابیون را امضا کرده» قائل نیست.

خانم قلیان روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین با انتشار متنی از داخل زندان گفت تا زمانی که «حکومت اعدام اسلامی بر سر کار است و کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی هستند»، در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد.

این نامه چند ساعت پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه منتشر شد که دلیل بازداشت سپیده قلیان را «اهانت» عنوان کرده و گفته بود که پرونده او به دادگاه انقلاب تهران رفته است.

این فعال مدنی روز ۲۴ اسفند ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، دوباره توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

تصاویر ویدئویی منتشر شده از لحظه آزادی او، نشان می‌داد که او بدون حجاب اجباری فریاد می‌زند: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک».

سپیده قلیان در این نامه آورده است: «تنها چهار ساعت از خروجم از زندان اوین گذشته بود و تنها چهار ساعت شاهد خیابانِ پس از زن، زندگی، آزادی بودم. هنوز حتی نصف مسیر تا خانه را هم طی نکرده بودم، که در جاده بازداشت شدم و روانه‌ بازداشتگاه بند ۲۰۹ اوین شدم».

او توضیح داده که در «فاصله‌ کوتاه» محل بازداشت تا زندان اوین، ماموران «از هیچ تحقیر و آزاری کم نگذاشته‌اند» و او «شدیدا ضرب‌وشتم» و به قول ماموران «خ‍ِرکش» شده است.

این فعال مدنی افزوده که در راهرو بند ۲۰۹ زندان اوین مردی او را به «تجاوز» تهدید کرده و گفته است: «دست و پایت را می‌بندیم و حسابت را خیلی خوب می‌رسیم».

خانم قلیان در مورد این تهدید نوشته است: «ابعاد حسابرسی از چند ده هزار بازداشتی جنبش زن، زندگی، آزادی، هم در تاریکخانه‌ جنایات چهار دهه‌ اخیر جای ویژه‌ای دارد و هم در روند دادخواهی».

اشاره این فعال مدنی به گزارش‌های متعدد منتشر شده از تجاوز و تعرض به زنان از سوی مأموران حکومتی در زندان‌ها، در جریان بازداشت گسترده معترضان جنبش «زن،‌ زندگی، آزادی» است.

خانم قلیان در پایان گفته است: «عهد ما اما هنوز پابرجاست. آزادی نه دادنی، که گرفتنی‌ست و من، سپیده قلیان بر سر عهدی که با مردم جان به لب رسیده‌ ایران بسته‌ام، ایستاده‌ام».

سخنگوی قوه قضائیه در اظهارات روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاران، در حالی که سپیده قلیان را «خانم مورد بحث» می‌‌خواند، گفته که این زندانی سیاسی «بر عملکرد خلاف قانون خود» اصرار داشته و از «فرصت عفو» رهبر جمهوری اسلامی استفاده نکرده است.

خانم قلیان سابقه چندین بار بازداشت و تحمل حبس در زندان‌های مختلف ایران را دارد. او از جمله افرادی بود که در جریان پرونده اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد و در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه حبس محکوم شد که پنج سال از آن قابل اجرا بود.

این فعال مدنی که دو سال پیش بخشی از دوران حبس خود را در زندان بوشهر می‌گذراند، در مرداد ۱۴۰۰ به مرخصی رفت اما دوماه بعد توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهرش در اهواز بازداشت شد. او آبان‌ همان سال برای تحمل ادامه حبس خود به زندان اوین انتقال یافت تا این‌که ۲۴ اسفند پارسال آزاد شد ولی ساعاتی بعد دوباره بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG