لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

«انفجارهای سریلانکا به انتقام حملات» به مساجد نیوزیلند بود


تصاویر منتشر شده از ورود مهاجم انتحاری به کلیسیا در سریلانکا.
تصاویر منتشر شده از ورود مهاجم انتحاری به کلیسیا در سریلانکا.

یک مقام دولت سریلانکا روز سه شنبه سوم اردیبهشت گفت مجموعه انفجارها در این کشور که بر اثر آن بیش از ۳۲۰ نفر کشته و حدود ۵۰۰ نفر مجروح شدند انتقام کشتار در دو مسجد نیوزیلند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز گروه موسوم به «خلافت اسلامی» مسئولیت این بمب گذاریها را پذیرفته ولی تاکنون مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نکرده است.

دولت سریلانکا نیز اعلام کرد دو گروه اسلام گرای تندرو که با اسلام گرایان خارجی ارتباط دارند این بمب گذاریها در سه کلیسا و چهار هتل را انجام داده اند. دولت سریلانکا اعلام کرده حداقل ۷ بمب گذار انتحاری در این انفجارها شرکت داشتند.

یکی از معاونان وزارت دفاع در جلسه پارلمان سریلانکا گفت:«تحقیقات اولیه نشان می دهد که این بمب گذاریها انتقام حمله به دو مسجد در نیوزیلند بوده است.» او در مورد ارتباط این دو حادثه توضیح بیشتری نداد. به گفته این مقام وزارت دفاع گروه اسلام گرای «جماعت ملی توحید» این بمب گذاریها را انجام داده است.

در حمله یک مرد مسلح به دو مسجد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند در روز ۱۵ مارس ۵۰ نفر از نمازگذاران کشته شدند. منابع امنیتی آمریکا نیز گفته اند که حملات در شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا با روش حملات گروه «خلافت اسلامی» شباهت هایی دارد.

رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا نیز به پارلمان گفت تحقیقات در مورد ارتباط این حملات با گروههای تندرو خارجی ادامه دارد.

اوایل روز سه شنبه منابع دولتی و نظامی در سریلانکا گفتند در میان ۴۰ نفر که تاکنون در ارتباط با این حملات بازجویی شده اند یک شهروند سوری «پس از بازجویی اولیه بازداشت شده است.» هویت او هنوز اعلام نشده است.

روز سه شنبه عزای عمومی اعلام شده و مراسم تشییع جنازه تعدادی از قربانیان این حملات برگزار شد. همزمان فشارها بر حکومت سریلانکا به خاطر واکنش ضعیف به هشدارها در مورد احتمال حمله به کلیساها توسط گروه «جماعت ملی توحید» افزایش می یابد.

شش حمله اول، به سه کلیسا و سه هتل لوکس، در صبح روز یکشنبه در فاصله ۲۰ دقیقه صورت گرفت. بعد از ظهر نیز یک هتل معمولی و خانه ای در حومه پایتخت هدف حمله قرار گرفتند.

اکثر کشته ها و مجروحان این حملات مردم سریلانکا هستند هر چند طبق آمار دولتی ۳۸ خارجی از جمله اتباع آمریکا، استرالیا، هلند، فنلاند، چین، هند، پرتغال، اسپانيا و ترکیه نیز کشته شده اند. سازمان ملل متحد اعلام کرد که حداقل ۴۵نفر از کشته ها کودک هستند.

خبرگزاری رویترز می افزاید این حملات ثبات نسبی در سریلانکا طی ۱۰ سال گذشته و پس از پایان جنگ داخلی با گروه ببرهای تامیل را به خطر انداخته است.

در سریلانکا که جمعیت آن حدود ۲۲ میلیون نفر است گروههای مذهبی گوناگونی از جمله هندوها، مسیحیان و مسلمانان زندگی می کنند. مسیحیان تاکنون از بحران های خشونت آمیز و تنش های سیاسی در این کشور دور بوده اند.

دولت از نیمه شب دوشنبه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد که به پلیس و نیروهای امنیتی اجازه می دهد مظنونان را بدون حکم مراجع قضایی بازداشت و بازجویی کنند. از روز یکشنبه نیز مقررات حکومت نظامی و منع رفت و آمد در طول شب به اجرا درآمده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG