لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

استن لی، خالق مرد عنکبوتی در ۹۵ سالگی درگذشت


استن لی
استن لی

استن لی، نویسنده و خالق شخصیت‌های محبوب کتاب‌های مصوری چون مرد عنکبوتی (اسپایدر من) و آیرن‌من روز دوشنبه در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

دختر استن لی روز دوشنبه این خبر را اعلام کرده است.

استن لی با همکاری جک کربی و استیو دیتکو در دهه ۱۹۶۰ انتشارات مارول کامیکس را به بزرگترین سازنده کتاب های مصور موسوم به کمیک بدل کرد. او با خلق ابرقهرمان‌ها نسل جوان خواننده را به گونه‌ای جذب این آثار کرد که تا پیش از آن سابقه نداشت.

رویترز می‌گوید، استن لی یک لایه جدید از پیچیدگی و انسانی بودن را به ابرقهرمانان اضافه کرد. شخصیت های او قهرمانانی بی روح نبودند، حتی اگر ظاهرا از گرانیت ساخته شده باشند. این شخصیت‌ها نیز تمایلات انسانی مانند، عشق، علاقه به مال اندوزی، غم و اندوه و احساس ناامنی را در خود داشتند.

استن لی در سال ۲۰۱۰ در یک مصاحبه با «رادیو عمومی» گفته بود: احساس می‌کردم اگر بتوانم بخش‌هایی از زندگی خصوصی آنها، شخصیت‌های آنها و این که آنان هم انسان و هم ابرقهرمان هستند را نشان بدهم، واقعا جالب خواهد شد.

شماری از فیلم های بر گرفته از ابر قهرمانانی که استن لی خلق کرد فقط در دهه اول قرن ۲۱ توانستند بیش ۲۰ میلیارد دلار در سینماهای سراسر جهان فروش داشته باشند.

استن لی در سال ۲۰۰۸ به دلیل خلاقیت هنریش «مدال ملی هنر»را دریافت کرد.

نام اصلی او استنلی لیبر است و در ۲۸ دسامبر ۱۹۲۲ در نیویورک در یک خانواده یهودی مهاجر از رومانی متولد شد. او در ۱۷ سالگی کار در شرکت «تایملی کمیک» که بعدا به «مارول کامیکس» تبدیل شد، شروع کرد. البته او با کمک یکی از اقوامش که در این شرکت کار می کرد توانست این شغل را به دست بیاورد.

او خیلی زود ترفیع گرفت و کار نوشتن در بخش داستان های وسترن، عشقی و ابرقهرمانان را آغاز کرد.

در جریان رقابت نشریات «کمیک» رئیس استن لی از او خواست تا شخصیت ویژه‌ای را خلق کند که بتوانند از رقبا جا نمانند. اما او کاملا امیدش را به ابرقهرمانان از دست داده بود، ولی همسرش از او خواست یکبار دیگر تلاشش را بکند و شخصیتی را خلق کند که دارای ویژگی و پیچیدگی بیشتری باشد و از اخراج از کار به دلیل خلق چنین اثری نهراسد.

در نهایت این تلاش باعث شد تا او و همکارانش «چهار موجود شگفت انگیز» را خلق کنند.

با استفاده از گزارش رویترز، خ./ت
XS
SM
MD
LG