لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

انتقاد آمریکا از تداوم نقض آزادی های مذهبی در ایران در سال ۲۰۱۶


رکس تیلرسون از نقض آزادی های مذهبی در ایران، عربستان، بحرین، چین و شمار دیگری از کشورها انتقاد کرده است
رکس تیلرسون از نقض آزادی های مذهبی در ایران، عربستان، بحرین، چین و شمار دیگری از کشورها انتقاد کرده است

وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۴ مردادماه گزارش سالانه خود را درباره وضعیت آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که در آن همچون سال‌های پیش از تداوم نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشورهای مختلف و از جمله ایران انتقاد شده است.

در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی، درباره گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی در مورد وضعیت آزادی مذاهب در جهان گفت: تقریبا ۸۰ درصد جمعیت جهان به دلیل اعتقادات مذهبی با فشار مواجه اند یا با اقدامات خصمانه برای محدود کردن آزادی های مذهبی رو به رو هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از وضعیت آزادی های مذهبی در ایران، عربستان، ترکیه، بحرین، چین و شمار دیگری از کشورها انتقاد کرده است.

رکس تیلرسون گفته است: در ایران، بهاییان، مسیحیان، و دیگر اقلیت‌ها به دلیل اعتقادات مذهبی خود تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. ایران همچنان به اعدام افرادتحت قوانین مبهم ارتداد ادامه می دهد و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ نفر به اتهام محاربه با خدا اعدام شده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: امروز اعضای جامعه بهاییان در ایران صرفا به دلیل اعتقاداتشان زندانی می شوند.

آقای تیلرسون در ادامه گفته است: ما همچنان نسبت به وضعیت آزادی های مذهبی در عربستان سعودی نگرانیم. حکومت این کشور حقوق اقلیت های غیر مسلمان را برای انجام مناسک خود به طور علنی به رسمیت نمی شناسد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است: ما به طور ویژه نگران حملات علیه شیعیان و تداوم تبعیض علیه آنها هستیم.

رکس تیلرسون در ادامه گروه حکومت اسلامی، داعش، را مسئول نسل‌کشی ایزدی ها، مسیحیان، و مسلمانان شیعه در مناطق تحت کنترل این گروه دانسته است.

گزارش درباره ایران در سال ۲۰۱۶

در بخشی از گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: حکومت ایران به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت های مذهبی ادامه داده و فعالیت قانونی محافل مسیحی را با هدف جلوگیری از گراييدن افراد به این دین به شدت کنترل و یا ممنوع کرده است.

این گزارش همچنین با اشاره به حملات نیروهای امنیتی به اماکن دینی مسلمانان سنی و جلوگیری از ساخت مراکز دینی جدید آنها تصریح کرده است: حکومت ایران به کاربرد مضامین ضد یهودی و ضد بهایی در بیانیه های رسمی خود ادامه می دهد و انکار هولوکاست را ترویج می کند. گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد ادارات و مقامات دولتی از استخدام بهائیان جلوگیری کرده و فعالیت اقتصادی آنها را محدود کرده و آنان را وادار می کنند تا مغازه های خود را تعطیل کنند.

در این گزارش همچنین به ماجرای قتل فرهنگ امیری از بهاییان یزد در مهرماه ۹۵ در این شهر اشاره شده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است: مردی که روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ یک بهایی را به ضرب چاقو کشت به پلیس گفت این کار را به خاطر اعتقادات دینی قربانی انجام داده است. به گفته منابع متعدد غیرمسلمانان و غیرشیعیان، بخصوص جامعه بهایی با تبعیض اجتماعی و آزار و اذیت روبرو هستند و صاحبان مشاغل تحت فشار قرار دارند تا بهاییان را استخدام نکنند.

این گزارش همچنین با اشاره به حملات روحانیون و امامان جمعه علیه دراویش تصریح کرده است: پیروان یارسان می گویند که تبعیض و آزار آنها ادامه دارد. بهائیان هم می گویند این اقلیت و کسانی که از حقوق آنها دفاع می کنند هدف حملات خشونت آمیز و فشارهای اجتماعی قرار می گیرند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در این گزارش به تداوم فشار و بازداشت های خودسرانه، سرکوب حقوق مذهبی و تبعض علیه اهل سنت به ویژه در استان های سیستان و بلوچستان و کردستان اشاره کرده است.

در این گزارش با استناد به آمار مرکز اسناد حقوق بشر ایران آمده است: در پایان سال ۲۰۱۶ حداقل ۱۱۵ سنی، ۸۰ بهایی، ۲۶ نفر که به مسیحیت گرویده اند، ۱۸ درویش و ۱۰ یارسانی به خاطر تعلق به اقلیت های مذهبی و یا فعالیت در این زمینه ها در زندان بودند.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش همچنین به وضعیت محمد علی طاهری بنیانگذار حلقه عرفان و پیروان این گروه اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG