لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به زبانی با رژیم ایران حرف زدیم که می‌فهمند


مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هدف از حمله نیروهای کشورهای خود به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را بازداشتن ایران از رفتارهای خصمانه دانست.

خانم اورتگاس روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با هانا کاویانی، گزارشگر رادیو فردا، تاکید کرد که ایالات متحده «برای جنگ برنامه‌ریزی نمی‌کند اما ما آماده دفاع از خود هستیم».

حمله پهپادی ایالات متحده به سرلشکر قاسم سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی بغداد تنش‌ها در منطقه را به شدت افزایش داده. مقامات ایران از «خون‌خواهی» و «انتقام سخت» حرف می‌زنند. دولت آمریکا نیز هشدار داده که هر اقدام تلافی‌جویانه ایران واکنش بسیار شدید نظامی این کشور را به دنبال خواهد داشت.


تبعات این اقدام آمریکا یکی از پرسش‌های رادیو فردا از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بود که وی در پاسخ اظهار داشت، تیم امنیت ملی ایالات متحده این مسئله را «به دقت بررسی کرده» و در نهایت به این نتیجه رسیده بود که اگر قاسم سلیمانی زنده باشد «تهدید بیشتری» متوجه آمریکا خواهد بود.

ایالات متحده می‌گوید که آقای سلیمانی درصدد طراحی حملات بیشتر به آمریکایی‌ها و کشتن آنها بود. حال آن که مقامات ایران و نخست وزیر عراق گفته‌اند که این فرمانده حامل پیامی برای رهبری عربستان سعودی در راستای کاهش تنش‌ها با این کشور بود.

خانم اورتگاس اظهار داشت: «امیدواریم که تصمیم رئیس جمهور در زمینه از میان برداشتن قاسم سلیمانی، رژیم ایران را از گرفتن تصمیم‌های نابخردانه بیشتر بازدارد. فقط به هفته‌ای که به مرگ قاسم سلیمانی منجر شد نگاه کنید. یک پیمانکار آمریکایی غیرنظامی کشته شد، برخی اعضای ارتش آمریکا مجروح شدند، فقط به لطف خدا و تفنگداران دریایی آمریکا بود که ما شاهد این نبودیم که آمریکایی‌های بیشتری در حمله به سفارت آمریکا در بغداد کشته یا زخمی شوند.»

عراق در روزهای منتهی به کشته شدن ژنرال سلیمانی صحنه رشته حوادثی بود که تقابل میان نیروهای شبه‌نظامی طرفدار ایران و نیروهای ایالات متحده را به اوج رساند. آمریکا در واکنش به کشته شدن یکی از پیمانکاران خود، نیروهای کتائب حزب‌الله در عراق را هدف قرار داد که ۲۵ نفر کشته شدند. پس از آن بود که هواداران حشد الشعبی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که دولت دونالد ترامپ بارها «دست دیپلماسی به سوی رژیم ایران دراز کرد، اما این تلاش هر بار با پاسخ خصمانه این رژیم مواجه شد».

وی در نهایت عنوان کرده که آمریکا سرانجام «به زبانی با آنها حرف زد که می‌فهمند».

این در حالی است که چهره‌های ارشد دمکرات‌ها، حزب رقیب دونالد ترامپ، تصمیم او به از میان برداشتن قاسم سلیمانی را «اقدامی جنگی» نامیده و تاکید داشته‌اند که کاخ سفید برای وارد جنگ شدن با ایران به مجوز کنگره نیاز دارد و کنگره تاکنون چنین مجوزی نداده است.

XS
SM
MD
LG