لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

انتقاد شدید ۶۸ تشکل دانشجویی در ایران از احکام صادرشده علیه دانشجویان


۶۸ تشکل دانشجویی در ایران با انتقاد شدید از احکام صادرشده علیه دانشجویان گفته‌اند اجازه نخواهند داد «بار دیگر تمامیت‌خواهان» آزادی را نشانه بروند؛ همزمان وزیر علوم گفته است از بین دانشجویانی که در اعتراض‌های دی‌ماه بازداشت شده بودند ۵ دانشجو همچنان زندانی هستند.

در بیانیه ۶۸ تشکل دانشجویی که روز دوشنبه ۱ مرداد منتشر شد، با اشاره به وضعیت فعلی کشور که «انواع نارضایتی‌های مردمی» را سبب شده آمده است: «لفاظی‌های توجیه‌گرانه‌ صاحبان قدرت، کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده‌» است.

این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه ماه گذشته ۶۳ تشکل دانشجویی اعتراض شدید خود را به برخوردهای امنیتی و احکام سنگین قضایی علیه دانشجویان اعلام کردند، گفته است: «اما اقتدارگرایان نشان دادند نه تنها صدای دانشجویان شنیده نشده» بلکه در روزهای گذشته برای فرشته طوسی، یکی از فعالان دانشجویی، نیز محکومیت صادر شده است.

فرشته طوسی، فعال دانشجویی از دانشگاه «علامه طباطبایی» تهران، در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از حضور در احزاب و تشکل‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات و ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر، تا هفته گذشته دست‌کم ۸ دانشجو از دانشگاه‌های تهران و تبریز به زندان‌های تا هشت سال محکوم شده‌اند و برخی دیگر از دانشجویان نیز به مدت دو سال از هرگونه فعالیت سیاسی و رسانه‌ای و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سینا درویش عمران و علی مظفری هر کدام به هشت سال، لیلا حسن‌زاده به شش سال، سینا ربیعی به یک سال، محسن حق شناس به دو سال، رویا صغیری به ۲۳ ماه و علی کامرانی و علی قدیری، هرکدام به ۶ ماه زندان محکوم شده اند.

از سوی دیگر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به روزنامه «اعتماد» گفته است که تا روز ۲۵ تیر، برای ۱۲ درصد از دانشجویان بازداشت‌شده در اعتراضات دی‌ماه حکم زندان «از چند ماه تا چند سال» صادر شده است.

به گفته آقای غلامی، از میان دانشجویانی که همزمان با اعتراض‌های دی ماه سال گذشته بازداشت شدند، همچنان پنج دانشجو در زندان هستند.

وزیر علوم با این حال گفته است که این وزارتخانه درحال مذاکره با دستگاه قضایی برای لغو احکام صادرشده است.

هفته گذشته نیز ۱۲۵ تن از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، نسبت به بازداشت و احکام صادرشده برای دانشجویان در ماه‌های اخیر اعتراض کرده و خواستار «حمایت» وی از دانشجویان شده بودند.

درهفته های گذشته همچنین تجمع هایی در اعتراض به این حکم‌ها برگزار شده است.

به گفته پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته و پس از آن حدود ۱۵۰ دانشجو بازداشت شدند که تاکنون برای ۱۷ تن از آنها حکم صادر شده است.

همچنین به گفته محمود صادقی، دیگر نماینده مجلس، احکام دانشجویان بر اساس گزارش‌ها و بازجویی‌های وزارت اطلاعات دولت روحانی صادر شده است.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این همه، گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد،وب سایت کلمه و رادیو فردا؛ ا.م / ج
XS
SM
MD
LG