لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

شمار کشته‌های درگیری‌ها در سودان «به ۳۵ نفر رسید»


درگیری‌ها با حمله نیروهای امنیتی سودان به محل تحصن مخالفان در شهر خارطوم  و به آتش کشیدن چادرها  آغاز شد. 
درگیری‌ها با حمله نیروهای امنیتی سودان به محل تحصن مخالفان در شهر خارطوم  و به آتش کشیدن چادرها  آغاز شد. 

منابع پزشکی محلی می‌گویند، در حمله نیروهای امنیتی و نظامی سودان در دوشنبه ۱۳ خرداد به محل تحصن مخالفان در شهر خارطوم دست کم ۳۵ تن کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرده است، هنوز شمار زیادی از مجروحان در اتاقهای عمل و بخش های اورژانس هستند و احتمالا شمار تلفات درگیری شامگاه دوشنبه افزایش خواهد یافت.

درگیری‌ها با حمله نیروهای امنیتی سودان به محل تحصن مخالفان در شهر خارطوم و به آتش کشیدن چادرها آغاز شد.

پیشتر مخالفان گفته بودند که در حمله نیروهای نظامی سودان حداقل ۱۳نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

گروه‌های مخالف حکومت که از ماه‌ها پیش در مقابل مقر فرماندهی ارتش بست نشسته اند پس از برکناری عمر البشیر از مقام ریاست جمهوری در ماه آوریل به تحصن ادامه داده و خواهان انتقال قدرت از نظامیان به یک دولت غیرنظامی و منتخب هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در ویدئویی که از حمله صبح دوشنبه نیروهای امنیتی منتشر شده فرار مردم از محل تحصن و آتش گرفتن چادرها را ديده می شود و صدای شلیک گلوله را می توان شنید.

پزشک یکی از بیمارستان ها در نزدیکی محل تحصن مخالفان گفت:«برای درمان مجرومان تحت کافی وجود ندارد و آنها در راهروها روی زمین خوابیده اند.»

حوالی ظهر نیروهای امنیتی کنترل بخش اعظم اردوگاه محل تحصن را به دست گرفته، تظاهرکنندگان را از این منطقه بیرون کرده و محدوده ای به وسعت تقریبا دو کیلومتر مربع را مسدود کردند.

عمر البشیر، رهبر قدیمی سودان در نتیجه اعتراضاتی برکنار شد که مرکز آن همین تحصن چند ماهه بود. پس از برکناری او و به قدرت رسیدن فرماندهان ارتش در ماه آوریل دهها هزار نفر از مخالفان به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش ادامه داده و خواهان انتقال سریع قدرت به یک دولت غیرنظامی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید رهبران معترضان و فرماندهان نیروهای مسلح سودان در هفته های گذشته در مورد روند انتقال قدرت مشغول مذاکره بوده اند.

معترضان خواستار «مشارکت و حضور محدود» نظامیان در دولت انتقالی هستند که قرار است طی سه سال قدرت را به یک دولت غیرنظامی تحویل دهد. رهبران معترضان پس از حمله نیروهای امنیتی اعلام کردند که مذاکرات با ارتش را متوقف خواهند کرد.

اختلاف اصلی دو طرف بر سر ترکیب و ریاست شورایی است که قرار است در دوران انتقالی کشور را اداره کند و فرماندهان عالی رتبه ارتش حاضر نیستند قدرت را واگذار کننند.

سخنگوی شورای نظامی حاکم در یک سخنرانی تلویزیونی گفت هدف اصل عملیات نیروهای امنیتی منطقه ای در جوار محل تحصن بوده که به دلیل خلافکاری مشکل آفرین شده است. به گفته او دلیل بروز درگیری ها حرکت عده ای از مردم از این نقطه به محل اصلی تحصن بوده است.

او به احتمال برچیدن کامل اردوگاه تحصن کنندگان اشاره ای نکرد.

در واکنش به حمله نیروهای امنیتی رهبران مخالفان از طرفداران خود خواستند به سرعت به محل تحصن بروند و از مردم خواستند به نافرمانی مدنی بپیوندند.

سفارتخانه های آمریکا و بریتانیا در خارطوم در مورد حمله به غیرنظامیان اظهار نگرانی کردند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که کارمندان پزشکی و مجروحان در درمانگاه‌های اطراف منطقه درگیری گیر افتاده اند و از نیروهای امنیتی خواست به آنها اجازه خروج بدهند.

با استفاده آسوشیتدپرس؛ ش. ر
XS
SM
MD
LG