لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

گرجستان به دو خواهر فراری سعودی کمک می‌کند


دولت گرجستان می‌گوید، به وفا و مها السبیعی کمک می‌کند.
دولت گرجستان می‌گوید، به وفا و مها السبیعی کمک می‌کند.

دولت گرجستان به دو خواهر سعودی که می گویند در کشور خود در خطر هستند کمک خواهد کرد. وفا و مها السبیعی از طریق شبکه های اجتماعی تقاضای کمک کرده و حمایت بین المللی کرده بودند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره وزارت کشور گرجستان روز پنجشنبه گفت کارمندان اداره مهاجرت این کشور به آپارتمان محل زندگی موقت این دو خواهر رفته و اطلاعات لازم برای تقاضای پناهندگی در گرجستان را در اختیار آنها قرار داده اند.

وزارت خارجه گرجستان در بیانیه ای گفت:«هدف از سرکشی ماموران انتظامی به محل اقامت آنها ارائه کمک و تضمین امنیت آنها و اطلاع رسانی در مورد روند تقاضای پناهندگی سیاسی بود.»

به گزارش رسانه های محلی مدتی بعد این دو خواهر در یک خودروی دولتی به دفتر اداره مهاجرت منتقل شدند.

آنها روز چهارشنبه در شبکه توئیتر ورود خود به گرجستان را اعلام کرده و برای اقامت در یک کشور دیگر از جامعه بین المللی تقاضای کمک کردند.

آنها در ویدئویی که در توئیتر منتشر کردند گفتند:«از فشار دائمی خانواده و ضعف قوانین عربستان سعودی برای حمایت از آنها فرار کرده و در آن کشور در خطر هستند.»

دیده بان حقوق بشر ازدولت گرجستان خواست ایمنی آنها را تضمین کند. یکی ازمسئولان این نهاد به خبرگزاری رویترز گفت:«مصاحبه مسئولان گرجستان با این دو دختر گام مثبت و اولیه ای بود. بقیه ماجرا به خواست آنها بستگی دارد. اگر تقاضای پناهندگی بدهند امیدواریم هر چه سریعتر تقاضای آنها پذیرفته شود.»

این دو خواهر می گویند پس از لغو پاسپورت آنها توسط حکومت عربستان سعودی در گرجستان سرگردان شدند. در عین حال نگران جان خود هستند چون اعضای خانواده ظاهرا در جستجوی آنها به گرجستان آمده اند.

مها در ویدئویی در شبکه توئیتر گفت:«ما در خطریم. به کمک شما برای انتقال صدایمان نیاز داریم. ما محافظت می خواهیم. لطفا به ما کمک کنید.» هیچیک از این دو خواهر در ویدئو حجاب ندارند.

یک عضو شبکه اینترنتی زنان سعودی که به اطلاع رسانی در این موارد کمک می کند در مصاحبه ای با رسانه ملی کانادا گفت به دلیل سفر آسان و بدون روادید اتباع عربستان به گرجستان این کشور برای مها و وفا امن نیست.

به گفته او که به دلیل ملاحظات امنیتی نامش فاش نشده «یک قبیله می توانند بیایند و آنها را پیدا کنند.»

ولی روز پنجشنبه وزارت کشور گرجستان گفت هیچیک از اعضای خانواده این دو خواهر در این کشور نیستند که برای آنها خطری ایجاد کنند.

سفارت عربستان سعودی در تفلیسی نیز اعلام کرد که پاسپورت این دختران هنوز معتبر است.

این سفارت در بیانیه ای گفت:«ما تایید می کنیم که پاسپورت های وفا و مها السبیعی که اکنون در گرجستان به سر می برند معتبر است و ادعاهای مربوط به لغو پاسپورت آنها ادعای بی اساس است.»

فردی که فقط با نام حبا معرفی شده به رسانه ملی کانادا گفت پس تصمیم مها برای طلاق گرفتن از شوهرش مشکلات این دو خواهر با خانواده تشدید شد و پس از فشار و آزار توسط خانواده آنها تصمیم گرفتند فرار کنند.

با استفاده از شبکه الجزیره، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG