لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

حمله انتحاری به مراسمی مذهبی در کابل دست‌کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت


حمله به اجتماع صدها نفره‌ای از طلبه‌ها و دانشجویان مذهبی در کابل، پایتخت افغانستان، دست‌کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات افغانستان گزارش داده عامل این حمله یک بمب‌گذار انتحاری بوده و اقدام او همچنین ۷۲ نفر را نیز مجروح ساخته است.

این حمله روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان به مراسمی انجام شده که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در کابل برگزار شده بود. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، بیش از ۲۰ نفر از مجروحان شرایط جسمانی وخیمی وخیمی دارند و این آمار ممکن است افزایش پیدا کند.

بمب‌گذار انتحاری موفق شده بود خود را به سالن عروسی برساند که این بار طلبه‌ها، دانشجویان مذهبی و روحانیون افغان به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در آنجا جضور یافته بودند.

بشیر مجاهد، سخنگوی رئیس پلیس افغانستان، گفت: «متاسفانه قربانیان این حمله همگی دانشجویان و پژوهشگران مذهب بودند که با حضور در آنجا تولد محمد پیامبر را گرامی داشتند.»

به گفته وی، از پلیس خواسته نشده بود که امنیت مراسم را تامین کند و بمب‌گذار به راحتی توانسته بود خود را به سالن برساند. بیشتر مسئولان سالن‌های عروسی در افغانستان وظیفه تامین امنیت این سالن‌ها را بخود بر عهده دارند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما طالبان و گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش، قبل از این بارها تجمعات مذهبی در افغانستان را هدف قرار گرفته بودند.

داعش تابستان گذشته مسئولیت حمله به جلسه روحانیون در کابل را بر عهده گرفته بود که ۷ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت.

شورای علمای افغانستان که دربرگیرنده رهبران مذهبی افغانستان است حملات انتحاری را حرام اعلام کرده و خواستار انجام مذاکرات صلح شده است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG