لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۱

دومین روز انتخابات در افغانستان در میان خشونت و نقص فنی


شماری از مردم ولایت قندوز، برای شرکت در انتخابات پارلمانی افغانستان در یکی از حوزه‌های رای‌گیری
شماری از مردم ولایت قندوز، برای شرکت در انتخابات پارلمانی افغانستان در یکی از حوزه‌های رای‌گیری

برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان روز یک‌شنبه وارد دومین روز خود شد. برگزاری این انتخابات از روز گذشته به‌خاطر خشونت و نقائص فنی با تأخیر روبه‌رو شد اما روز یک‌شنبه از سر گرفته شد.

روز شنبه، ۲۸ مهرماه، همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، چند انفجار در مراکز رای‌‌گیری در کابل، دست‌کم ۱۸ کشته و ۶۵ زخمی و مجروح بر جای گذاشت.

بر اساس گزارش رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد، یک مورد این انفجارها در ناحیه هفدم امنیتی کابل رخ داده که در جریان آن یک مرکز انتخاباتی هدف قرار گرفته است.

این گزارش می‌گوید که فرد مهاجم قصد داشته وارد مرکز رای‌گیری بشود که در نهایت اقدام انتحاری وی به کشته شدن ده فرد غیرنظامی و پنح فرد نظامی انجامیده است.

یک روز پیشتر گروه طالبان هشدار داده بود که رای‌دهندگان با تحریم این انتخابات «از جان خود محافظت کنند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

تهدیدهای گروه طالبان و حملات هر روزه آنها به همایش‌های انتخاباتی عمده‌ترین چالش در برگزاری انتخابات روز شنبه به شمار می‌رود.

در هفته‌های گذشته چند نشست انتخاباتی با حمله طالبان یا انفجار بمب همراه بود، از جمله روز پنج‌شنبه گذشته، بر اثر تیراندازی محافظ والی قندهار در نشستی در این ولایت، رئیس پلیس و یکی از مقام‌های ارشد امنیتی این ولایت، کشته شدند. والی قندهار نیز در این تیراندازی زخمی شد.

این حمله سبب شد تا برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار یک هفته به تاخیر بیفتد.

با این حال و به‌رغم تهدید طالبان، مردم برای انداختن رای خود به صندوق ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند.

اما در گزارش خبرگزاری فرانسه از روند رای‌گیری در افغانستان آمده‌ است: «بسیاری از» مراکز رای‌گیری در افغانستان به دلیل مشکلات فنی و کمبود نیرو بسته‌اند و همین به هرج و مرج بیشتر دامن زده است.

در همین حال رادیو آزادی در گزارشی تایید کرد که ستیزه‌جویان طالبان در ولایت زابل، قصد داشتند به حوزه‌های رای‌گیری در این ولایت، حمله کرده و روند انتخابات را به چالش بکشند که هدف حمله هوایی نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، ۱۹ تن از طالبان مسلح در این حملات کشته شده‌اند.

بسته‌ ماندن برخی از مراکز رای‌گیری، از جمله مشکلاتی بوده که در روند انتخابات پارلمانی افغانستان، گزارش شده است.

ویس برمک، وزیر داخله افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی، مسدود ماندن حوزه‌های رای‌گیری را ناشی از مشکلات فنی اعلام کرد.

به گفته آقای برمک، «تدابیر امنیتی روز یک‌شنبه، به همین شکل پیش خواهد رفت و تا زمانی که آخرین صندوق رای به مرکز نرسد تدابیر شدید امنیتی همچنان ادامه خواهد داشت».

آن‌ طور که حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفت‌وگو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی اعلام کرده است: «۸.۸ میلیون واجد شرایط رای دادن، برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.»

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، موسوم به وُلِسی جرگه، روز شنبه در حالی برگزار می‌شود که پیش از این قرار بود از ۳۴ ولایت این کشور تنها ولایت غزنی به دلیل اختلاف در نحوه حوزه‌بندی در انتخابات شرکت نکند.

روز جمعه اعلام شد که انتخابات در ولایت قندهار نیز برای یک هفته به تاخیر افتاد.

بیش از ۱۹ هزار مرکز رأی‌گیری برای انتخابات روز شنبه در نظر گرفته شده بود اما به توصیه نیروهای امنیتی، حدود دو هزار مرکز بسته شد.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۴۱۷ زن در رقابت برای ۲۴۹ کرسی مجلس نمایندگان افغانستان شرکت دارند.

حدود ۵۴ هزار نفر از نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان در روز انتخابات مسئول حفاظت از حوزه‌های رای‌گیری هستند.

منابع: رادیو فردا، رادیو آزادی، خبرگزاری فرانسه/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG