لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

جیک سالیوان: آمریکا کماکان بر عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان کار می‌کند


بنیامین نتانیاهو پیش در بازگشت به قدرت گفته بود دستیابی به عادی‌سازی رابطه با عربستان، یکی از چهار هدف او است
بنیامین نتانیاهو پیش در بازگشت به قدرت گفته بود دستیابی به عادی‌سازی رابطه با عربستان، یکی از چهار هدف او است

مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه سفر به عربستان گفت دولت جو بایدن هنوز بر عادی‌سازی رابطه حکومت سعودی با اسرائیل کار می‌کند، اما برای جلوگیری از اخلال احتمالی در این زمینه، نمی‌توان در این مقطع جزئیات بیشتری در این باره ارائه کرد.

به گزارش شبکه‌های اسرائیلی «کان» و «آی ۲۴»، جیک سالیوان روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، در سخنرانی در اندیشکده «واشینگتن»، در خصوص راهبرد آمریکا در قبال خاورمیانه افزود که «رسیدن به عادی‌سازی کامل رابطه [میان عربستان و اسرائیل] در راستای منافع ملی آمریکا است و ما در این مورد صریح بوده‌ایم».

بنیامین نتانیاهو پنج ماه پیش در بازگشت به قدرت گفته بود گسترش «پیمان‌های صلح ابراهیم» و دستیابی به عادی‌سازی رابطه کشورش با عربستان، یکی از چهار هدف او در این دولت است.

اما نخست‌وزیر اسرائیل با ناخشنودی از چرخش در سیاست عربستان که در دو ماه اخیر از جمله خود را به شکل بهبود رابطه با جمهوری اسلامی ایران نشان داد، به عربستان هشدار تلویحی داده که همه کشورهایی که به ایران نزدیک بودند، خود را «بدبخت کردند».

یک «مقام اسرائیلی» روز ۱۰ اردیبهشت به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفته بود عربستان هنوز برای احتمال برقراری رابطه با اسرائیل چهار پیش‌شرط دارد: «برخورداری از حق برنامه صلح‌آمیز اتمی، افزایش رابطه دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقاد از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی».

هیچ‌یک از پیش‌شرط های عنوان شده ارتباطی با اسرائیل ندارد. اماروزنامه هاآرتص روز ۲۴ فروردین نوشته بود عربستان از نیت خود برای رابطه با اسرائیل عدول کرده و روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال نیز نوشته بود بحران میان اسرائیل و فلسطینیان و ترکیب افراطی دولت اسرائیل، التهاب عربستان برای رابطه با اسرائیل را «سرد کرد».

کاخ سفید تأیید کرده که آقای سالیوان روز جمعه در راه عربستان است تا با محمد بن‌سلمان، ولیعهد و سایر مقامات ارشد سعودی دیدار کند.

جیک سالیوان گفت در سفر به ریاض، با همتایان هندی و اماراتی خود نیز دیدار خواهد کرد تا زمینه‌های جدید همکاری بین دهلی‌نو و خلیج فارس را بررسی کنند. او افزود وضعیت یمن بخش مهمی از مذاکرات او در ریاض خواهد بود.

عربستان با تمایل برای پایان دادن به جنگ ۹ ساله در یمن در هفته‌های اخیر شماری از زندانیان حوثی یمن را آزاد کرد و هیئتی را برای دیدار با رهبران حوثی به صنعا فرستاده بود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه «کان»، «آی‌ ۲۴»، رویترز؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG