لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

سالیوان: تا ایران به تعهدات برجامی خود باز نگردد، تحریم‌ها لغو نمی‌شود


جیک سالیوان می‌گوید ایران باید سطح و حجم غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.
جیک سالیوان می‌گوید ایران باید سطح و حجم غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را «سازنده» توصیف کرد و گفت مادامی که مطمئن نشویم ایران به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اعلام کرد مادامی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبندی کامل نشان ندهد، تحریم‌ها لغو نخواهد شد.

او توضیح نداد که در جریان مذاکرات برجام آمریکا دقیقا خواهان چه اقداماتی از طرف ایران است، اما گفت این اقدامات باید زمان دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را طولانی‌تر کند.

آقای سالیوان در ادامه گفت ایران باید سطح و حجم غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.

اخیرا در میانه دو دور مذاکرات هسته‌ای، ایران به خاطر آنچه «خرابکاری در سایت نطنز توسط اسرائیل» عنوان کرد، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد افزایش داد.

بر اساس برجام، ایران تنها مجوز غنی‌سازی محدود اورانیوم تا سطح ۳.۷ درصدی را دارد، اما ایران هم اکنون هم در سطح ۲۰ درصدی و هم ۶۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و حجم اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۳.۷ درصدی نیز بیش از ۱۰ برابر حد مجاز اعلام شده در برجام است.

آقای سالیوان گفته است مادامی که از برنامه هسته‌ای ایران و پای‌بندی این کشور مطمئن نشویم، هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی نخواهیم داد.

دور دوم مذاکرات هسته‌ای اعضای برجام پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. نمایندگان ایران، چین و روسیه از «پیشرفت» در این دور از مذاکرات خبر داده‌، اما پیش‌بینی کرده‌اند مذاکرات سختی پیش رو باشد.

انریک مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست اعضای برجام نیز از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده و گفته است که اکنون زمان بررسی جزئیات توافق است.

ایران می‌گوید مادامی که آمریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها را لغو نکند، به تعهدات هسته‌ای خود بازنخواهد گشت. آمریکا نیز می‌گوید برای لغو تحریم‌ها، ایران باید اول به تعهدات برجامی بازگردد.

در این میان نمایندگان روسیه و ایران به‌صورت جداگانه اعلام کرده‌اند یک متن پیشنهادی که شامل لیست تحریم‌هایی که لغو خواهد شد و اقداماتی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی انجام خواهد داد، ارائه داده‌اند.

همچنین منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی اخیرا به نشریه فارین پالیسی گفتند، انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن تهران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

ایران چنین گزینه‌ای را رد کرده و می‌گوید تحریم‌ها که به گفته تهران «۱۵۰۰ مورد» است باید به‌صورت کامل برداشته شوند.

در این میان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۲۵ فروردین مذاکرات وین را زیر سوال برد و پیشنهادهای آمریکا را «غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز» خواند و گفت که این پیشنهادها «حتی قابل نگاه کردن هم نیست».

او سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و تحریم‌ها را «معلوم» خواند و آمریکا را متهم کرد که «مذاکره نمی‌کند که حرف حقی را قبول کند» بلکه به ادعای او، «می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند».

با استفاده از گزارش‌های فاکس‌نیوز و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG