لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

احضار مدیران مسئول روزنامه‌‌های «اعتماد»‌ و «جهان صنعت» به دادسرا


احضار مدیران مسئول روزنامه‌های «جهان صنعت» و «اعتماد» به دلیل انتشار مطالبی در مورد وضعیت نابسامان اقتصاد ایران به دادسرا
احضار مدیران مسئول روزنامه‌های «جهان صنعت» و «اعتماد» به دلیل انتشار مطالبی در مورد وضعیت نابسامان اقتصاد ایران به دادسرا

مدیران مسئول روزنامه‌های «اعتماد» و «جهان صنعت» جهت پاسخگویی و ارائه مستندات در مورد آنچه انتشار «مطالب غیرمستند» عنوان شد، به دادسرا احضار شده‌اند.

خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرد که مدیران مسئول این دو روزنامه روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ضمن مراجعه به مرجع قضایی، «باید مستندات و توضیحات لازم درباره مطالب ادعایی منتشرشده را ارائه دهند».

این خبرگزاری جزئیاتی در مورد «مطالب» درج شده در این دو روزنامه که منجر به احضار مسئولان آن‌ها شده، منتشر نکرده است. اما به نظر می‌رسد احضار این افراد به دلیل انتشار مطالب مرتبط با معضلات اقتصادی شهروندان ایرانی در هفته گذشته باشد.

روزنامه «اعتماد» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت از وضعیت خرید و فروش مرغ در ایران یک گزارش میدانی منتشر کرد که نشان‌ می‌داد برخی شهروندان ناتوان از خرید این نوع گوشت سفید هستند.

خبرنگاران این روزنامه عنوان کرده بودند که در گزارش میدانی خود از فروشگاه‌های مرغ و گوشت در چند نقطه تهران به موارد متعددی «از مبادله کالابه‌کالا تا کارگری کردن برای به دست آوردن چند ران مرغ» برخورد کرده‌اند.

«اعتماد» در گزارش خود به اطلاعات دریافتی از شهر اهواز نیز اشاره کرده که حاکی از تشکیل صف‌های طولانی مرغ در این شهر است. به نوشته این روزنامه، بررسی قرض نیازمندان در قصابی‌های اهواز نیز نشان می‌دهد که بیشتر بدهی‌ها مربوط به پوست و پای مرغ است.

روزنامه «جهان صنعت» نیز در یک گزارش میدانی که روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت منتشر کرد، از «افزایش شدید» خرید و فروش اعضای بدن در ایران، به دلیل افتادن شهروندان به «دره فقر» خبر ‌داد.

بر اساس این گزارش، در نزدیکی میدان ولیعصر تهران، روبه‌روی کاخ دادگستری، کوچه‌ای قرار دارد که به «بازار فروش کلیه» تبدیل شده و در چند سال گذشته هر کسی که قصد فروش و خرید کلیه را دارد به آگهی‌های روی دیوار آن کوچه مراجعه می‌کند.

در ماه‌های گذشته مطبوعات داخلی ایران گزارش‌هایی از عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی منتشر کرده‌اند. جمهوری اسلامی بر اساس سیاست سالیان دراز خود همواره سعی کرده رسانه‌های داخلی ایران را از انتشار چنین مطالبی منع کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید سالانه خود ایران را از لحاظ آزادی بیان در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۷ قرار داده است.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ گزارشگران بدون مرز، تنها سه کشور ویتنام، چین و کره شمالی وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.

این گزارش با اشاره به بازداشت ۲۵ روزنامه‌نگار در ایران گفته است: «ایران از زمان آغاز موج عظیم اعتراضات در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، موقعیت خود را به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان از نظر آزادی مطبوعات تقویت کرده است.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیو فردا؛ پ.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG