لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

نگرانی‌ها از سرایت پس‌لرزه ناشی از ورشکستگی بانک‌های آمریکایی به سایر کشورها


اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی (اس‌وی‌بی) شوک بزرگی به بازارهای مالی وارد کرده است
اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی (اس‌وی‌بی) شوک بزرگی به بازارهای مالی وارد کرده است

به رغم تضمین جو بایدن ر‌ئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سياستگذاران، روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند کاهش ارزش سهام بانک‌ها در بازارهای بین‌المللی و نگرانی سرمایه‌گذاران از سلامت وضعیت مالی بانک‌ها تحت تاثیر پس‌لرزه‌های ناشی از ورشکستگی دو بانک آمریکایی ادامه يافت.

شاخص ریسک سیستم بانکی در حوزه یورو به بالاترین سطح از اواسط ژوئیه گذشته رسید. علاوه بر ورشکستگی دو بانک آمریکایی موضوع دیگری که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و سهامداران بانک‌ها شده، تاثیر افزایش نرخ متوسط بهره بر نقدینگی بانک‌هاست.

شاخص تلاطم در بازار بورس آمریکا نیز به بالاترین سطح طی شش ماه گذشته رسید هر چند بعد از ظهر روز سه‌شنبه شاخص ارزش سهام بانک‌ها در بازارهای بورس اروپایی و آمریکا بخشی از افت روز دوشنبه را جبران کرد.

ارزش سهام بانک‌های منطقه‌ای آمریکا نیز که بیش از همه از پس‌لرزه ناشی از ورشکستگی بانک «سیلیکون‌ولی» و «سیگنیچر» لطمه خورده بودند تا حدود زیادی افت روزهای اخیر را جبران کرد.

برخی از کارشناسان مالی معتقدند که اگر در آینده نزدیک بانک‌های بزرگ ورشکسته نشوند می‌توان به این نتیجه رسید که نگرانی‌ها تقریبا برطرف شده است.

ارزش سهام چند بانک بزرگ از جمله «سیتی»، «ولس فارگو» و «جی پی مورگان» نیز روز سه‌شنبه افزایش یافت.

با این همه «مودی» موسسه معتبر تعيين درجه اعتبار گفت: تفاوت مهم بین سیستم بانکی اروپا و آمریکا در این است که اوراق قرضه و بهادار در نقدینگی بانک‌های اروپایی سهم کوچکتری دارند.

در آغاز معاملات در بازارهای بورس آسیایی نیز روند کاهش ارزش سهام بانک‌ها و به خصوص بانک‌های ژاپنی ادامه پیدا کرد. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که نظام بانکی این کشور برای جبران ضررهای ناشی از عوامل خارجی نقدینگی کافی در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد که تضمین رئیس‌جمهور آمریکا و اقداماتی که نهادهای مسئول در این کشور طی روزهای اخیر انجام داده‌اند نگرانی‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران در مورد احتمال سرایت خطر ورشکستگی به سایر کشورها را برطرف نکرده است.

یک عامل دیگر نگرانی، افزایش نرخ متوسط بهره بانکی است که از حدود یک سال پیش و با هدف مهار تورم در اکثر کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شد.

معامله‌گران در بازارهای مالی ۵۰ درصد احتمال می‌دهند که بانک مرکزی آمریکا دیگر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و احتمالا از اواخر سال جاری میلادی این نرخ را کاهش می‌دهد.

بازارهای مالی در اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره افزایش نخواهد یافت و به همین دلیل قیمت اوراق قرضه کوتاه‌مدت بانک مرکزی اروپا در روزهای اخیر کاهش یافته است.

یکی دیگر از نگرانی‌ها، سلامت مالی بانک‌های منطقه‌ای و کوچک به خصوص در آمریکاست.

گزارش‌های روزهای اخیر نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از مشتریان این بانک‌ها سپرده‌های خود را به بانک‌های بزرگ منتقل کرده‌اند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند بسیاری از بانک‌های کوچک و سهامداران آن‌ها ورشکسته خواهند شد.

بررسی‌های موسسات مشاوره مالی نشان می‌دهد که بر اثر تلاطم و نگرانی‌های روزهای اخیر، بانک‌های بزرگ آمریکایی به‌دلیل افت بهای سهام در مجموع حدود ۱۹۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.

ولی ضرر بانک‌های منطقه‌ای به نسبت نقدینگی آن‌ها بسیار بیشتر است. به عنوان نمونه بانک منطقه‌ای «فیرست ریپابلیک» در آمريکا طی روزهای اخیر ۶۰ درصد از ارزش مالی خود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG