لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

سوئیس به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد


وزارت خارجه سوئیس با انتشار بیانیه‌ای نسبت به سفر شهروندانش به ایران و بازداشت خودسرانه آنها هشدار داده است.

این بیانیه که روز یکشنبه ۲۲ آبان منتشر شده از شهروندان سوئیس می‌خواهد که با توجه به «ادامه اعتراضات مردمی و استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از گلوله‌های جنگی، همچنین افزایش بازداشت خودسرانه اتباع خارجی و محکمه‌های ناعادلانه» از سفر به ایران خودداری کنند.

دولت سوئیس به تازگی طی اقدامی کم‌سابقه از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خبر داد، اما این کشور که دومین شریک بزرگ اقتصادی ایران در اروپا است، هم‌زمان اعلام کرد برنامه‌ای برای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب اعتراضات ندارد، موضوعی که واکنش منفی برخی سیاستمداران و نمایندگان پارلمان این کشور را در پی داشت.

هشدار دولت سوئیس به اجتناب شهروندانش از سفر به ایران، یک روز بعد از تایید بازداشت دو شهروند فرانسوی دیگر در ایران انجام شده است.

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه از بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد و اعلام کرد بعد از آغاز اعتراضات مردمی اخیر، جمهوری اسلامی در مجموع هفت شهروند فرانسوی را بازداشت کرده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز هشتم مهر از بازداشت ۹ تبعه اروپایی خبر داد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد.

تاکنون نام برخی از این افراد رسانه‌ای شده است و از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازداشت شهروندان‌شان را تایید و با رد ادعای وزارت اطلاعات ایران خواهان آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نسبت به سفر شهروندانشان به ایران هشدار داده‌اند.

مقامات غربی و نهادهای حقوق بشر بین‌المللی بارها ایران را به بازداشت خودسرانه شهروندان کشورهای خارجی یا دوتابعیتی برای گرفتن امتیاز و فشار بر غرب متهم کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه سوئیس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG