لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

فرانسه از بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد


کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، خواستار آزادی فوری شهروندان زندانی این کشور در ایران شده است
کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، خواستار آزادی فوری شهروندان زندانی این کشور در ایران شده است

وزیر خارجه فرانسه از بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد و اعلام کرد بعد از آغاز اعتراضات مردمی اخیر، جمهوری اسلامی در مجموع هفت شهروند فرانسوی را بازداشت کرده است.

کاترین کولونا روز شنبه ۲۱ آبان در نشستی خبری گفت: «ما نگران دو هموطن دیگر هستیم و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنها نیز بازداشت شده‌اند.»

وی عنوان کرد: «یادآوری تعهدات بین‌المللی به ایران بیش از هر زمان دیگری مهم است. اگر هدف آن باج‌گیری باشد، نمی‌تواند کارساز باشد. ما خواستار آزادی فوری آنها و دسترسی به حفاظت کنسولی هستیم».

خانم کولونا سپس به گفت‌وگوی «دشوار و طولانی» خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اشاره کرد و گفت وی متعهد شده است که این حق دسترسی رعایت شود.

ماه گذشته دولت فرانسه به اتباع خود که به ایران سفر کرده‌اند توصیه کرد که «به خاطر خطر بازداشت‌های خودسرانه، فورا این کشور را ترک کنند».

وزارت خارجه فرانسه گفته بود «همه بازدیدکنندگان فرانسوی از ایران، از جمله دو تابعیتی‌ها، در معرض خطر بالای بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه هستند».

برخی دیگر از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان نیز هشدار مشابهی داده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز هشتم مهر از بازداشت ۹ تبعه اروپایی خبر داد و آن‌ها را به «جاسوسی و ایجاد اغتشاش» در کشور متهم کرد.

تاکنون نام برخی از این افراد رسانه‌ای شده است و از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازداشت شهروندان‌شان را تایید و با رد ادعای وزارت اطلاعات ایران خواهان آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

ایران حتی در میانه اعتراضات اخیر، اعترافات اجباری دو شهروند فرانسوی را که اردیبهشت امسال بازداشت شده بود، منتشر کرد.

برخلاف ادعای مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، محسن حاجی سعید رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران روز دوشنبه ۱۶ آبان اعلام کرد برخی گردشگران خارجی که «تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او در نشستی با نمایندگان تشکل‌های گردشگری و با حضور ۱۸ نماینده مجلس گفت: «همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند».

مقامات غربی و نهادهای حقوق بشر بین‌المللی بارها ایران را به بازداشت خودسرانه شهروندان کشورهای خارجی یا دوتابعیتی برای گرفتن امتیاز و فشار بر غرب متهم کرده‌اند.

در آخرین مورد، پایگاه حقوق بشری هرانا ۱۹ آبان گزارش داد که دو شهروند اسپانیا در جریان اعتراضات اخیر در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. پیش از این خبر بازداشت سانتیاگو سانچز، ۴۱ ساله، منتشر شده بود.

ایران در موارد زیادی، زندانیان خارجی را با زندانیان وابسته به نهادهای امنیتی خود در کشورهای خارجی مبادله کرده یا در ازای آزادی آنها پول خواسته است، موضوع که اروپا و آمریکا آن را «گروگان‌گیری» نامیده و خواهان توقف این رویه توسط جمهوری اسلامی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG