لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

«در حملات هوایی ائتلاف در رقه دست‌کم ۲۹ غیرنظامی طی یک روز کشته شده‌اند»


رقه
رقه

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به شهر اصلی تحت کنترل داعش در سوریه، دست‌کم ۲۹ غیرنظامی، طی ۲۴ ساعت، جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این سازمان که مقر آن در لندن است، فهرست کشته‌شدگان اعضای یک خانواده ۱۴ نفری نیز را در بر می‌گیرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید با توجه به وخامت حال زخمی‌ها، شمار نهایی کشته‌شدگان ممکن است افزایش یابد.

ائتلاف به رهبری آمریکا هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌است. ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند، پیش از این گفته بودند تلاش فوق‌العاده خود را به‌کار گرفته‌اند تا از آسیب‌دیدن غیرنظامیان جلوگیری شود و تمام گزارش‌ها در این مورد را نیز مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهند.

رقه، جایی که حملات هوایی ائتلاف در آن ادامه دارد، پایگاه اصلی حضور نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست. ائتلافی از شبه‌نظامیان کـرد و عرب سوریه نیز درحال انجام نبردهای زمینی با این گروه در این شهر هستند.

ائتلاف ماه گذشته اعلام کرده بود که از زمان آغاز حملات هوایی آن در سال ۲۰۱۴ در دو کشور عراق و سوریه، علیه نفرات داعش، دست‌کم ۶۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. با این همه گروه‌های ناظر و مدافعان حقوق بشر گفته‌اند شمار قربانیان به‌مراتب بیشتر از رقمی‌ست که اعلام شده.

بسیاری از حملات هوایی ائتلاف در حمایت از گروه‌های مسلح محلی در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» صورت گرفته‌است. برای نمونه در خود رقه که «نیروهای دمکراتیک سوریه» در نبرد با داعش است.

هفته پیش نماینده ایالات متحده در ائتلاف علیه داعش گفته بود این گروه ۷۸ درصد از مناطق تحت سلطه خود در عراق و ۵۸ درصد را در سوریه از دست داده اما هنوز دو هزار جنگجوی آن در رقه حضور دارند.

سازمان ملل متحد برآورد کرده‌است که تا ۵۰ هزار غیرنظامی در میانه درگیری‌ها و نبردها در رقه گیر افتاده‌اند.

XS
SM
MD
LG