لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

عربستان از گفت‌وگو با سوریه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خبر داد


یک مقام وزارت امورخارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه سوم فروردین ماه به شبکه خبری این کشور گفت، ریاض گفت‌وگو با دمشق برای ازسرگیری ارائه خدمات کنسولگری را آغاز کرده است.

این مقام وزارت خارجه عربستان به شبکه دولتی الاخباریه گفت: «در چارچوب تمایل پادشاهی برای تسهیل در ارائه خدمات کنسولی لازم به دو ملت، گفت‌وگوهایی بین مقامات دو کشور در جریان است.»

پیشتر در همین زمینه، سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند که عربستان سعودی و سوریه در مورد بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک توافق کرد‌ه‌اند. عادی سازی مناسبات دو کشور پس از بیش از یک دهه گام مهمی در بازگشت حکومت سوریه به جمع کشورهای عربی خواهد بود.

یک منبع متمایل به حکومت سوریه گفت٬ پس از توافق مهم تهران و ریاض برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک گفتگوها بین عربستان سعودی و سوریه نیز سرعت گرفته است.

حکومت سوریه در پی شروع جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ از سوی جامعه عرب و اکثر کشورهای عربی منطقه طرد شد. ازسرگیری مناسبات دمشق و ریاض مهمترین تحول درمسیر عادی سازی مناسبات سوریه با کشورهای عربی است که از چند سال پیش شروع شده است.

یک منبع دیگر به خبرگزاری رویترز گفت٬ عربستان سعودی و سوریه «در حال تدارک بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک خود پس از عید فطر هستند.»

به گفته این منابع مطلع و یک دیپلمات عرب توافق بین عربستان سعودی و سوریه نتیجه مذاکرات اخیر یک مقام ارشد امنیتی سوریه با همتایان سعودی خود در شهر ریاض است.

این دیپلمات افزود که مقام امنیتی سوری چند روز در ریاض بوده و در پایان گفت‌وگوها با مقامات سعودی دو طرف در مورد بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور توافق کرده اند.

یکی دیگر از منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت مقام امنیتی سوری که به ریاض سفر کرده بود ژنرال حسام لوقا، رییس کمیته امنیت ملی سوریه است و مسئله امنیت در مرزهای سوریه و اردن و قاچاق ماده مخدر فنیتیلین (کاپتاگون) از این مسیر که در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازار پررونقی پیدا کرده در این مذاکرات مطرح شده است.

منابعی که این خبر را با خبرگزاری رویترز در میان گذاشته‌اند به دلیل حساسیت‌های دیپلماتیک ترجیح دادند نامشان در گزارش قید نشود.

از سرگیری مناسبات دیپلماتیک بین ریاض و دمشق نشان می‌دهد که توافق ایران و عربستان سعودی تا چه حد روی کاهش تنش در بحران‌های منطقه‌ای دیگر از جمله سوریه تاثیر خواهد داشت. رقابت‌های ریاض و تهران حداقل در اولین سال‌های جنگ داخلی سوریه یکی از عوامل مهم تشدید بحران بود.

ایالات متحده و برخی از کشورهای عربی متحد آن از جمله عربستان سعودی و قطر از شورشیان سوری حمایت می‌کردند و در مقابل ایران در کنار روسیه مهمترین حامی رژیم بشار اسد بوده است.

واشنگتن ضمن تاکید بر بی‌رحمی رژیم بشار اسد و ضرورت دستیابی به یک توافق سیاسی و فراگیر برای حل بحران سوریه با عادی سازی مناسبات کشورهای عربی و دمشق مخالف است.

تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب

امارات متحده عربی، یکی دیگر از متحدان واشنگتن در منطقه، در زمینه عادی سازی مناسبات با سوریه پیشگام بوده و اخیرا بشار اسد و همسرش را به ابوظبی دعوت کرد.

اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ در واکنش به سرکوب خونین و بی‌رحمانه معترضان توسط رژیم بشار اسد عضویت سوریه را تعلیق کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی چندی پیش گفت از سرگیری تماس با حکومت سوریه ممکن است به بازگشت این کشور به اتحادیه عرب کمک کند ولی تصمیم گیری درمورد این اقدام هنوز زود است.

دیپلمات عرب به خبرگزاری رویترز گفت بازگشایی دفاتر نمایندگی دیپلماتیک عربستان سعودی و سوریه راه را برای مطرح کردن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در اجلاس بعدی این اتحادیه که ماه آوریل در عربستان سعودی برگزار می شود، هموار خواهد کرد.

امارات متحده عربی با این استدلال که حضور فعال‌تر کشورهای عربی در بحران سوریه ضروری است در سال ۲۰۱۸سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد.

هر چند عادی سازی مناسبات دمشق با کشورهای عربی به تحکیم رژیم بشار اسد کمک خواهد کرد ولی به دلیل تحریم‌های شدید آمریکا علیه سوریه بعید است که این کشورها در آینده نزدیک با دمشق مناسبات اقتصادی برقرار کنند.

با استفاده از بخش عربی العربیه و رویترز؛ ش. ر
XS
SM
MD
LG