لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق ایران و عربستان سعودی


وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در نخستین نشست خود پس از دستیابی جمهوری اسلامی و عربستان به توافق ازسرگیری روابط کامل، از این تحول استقبال کرده و از میانجی‌گری چین در این زمینه، تقدیر کردند.

به گزارش عرب‌نیوز، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در کنار فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه این کشور، در یک‌صدو پنجاه و پنجمین نشست وزیران خارجه شورا در روز چهارشنبه دوم فروردین در مقر این شورا در ریاض حضور داشت.

این شورا به ریاست وزیر خارجه عمان، بر لزوم حل‌وفصل مسالمت‌جویانه مسائل مورد اختلاف میان ایران و کشورهای عضو تأکید کرد.

برخلاف گذشته، نشست شورا به اختلافات ارضی امارات متحده عربی و ایران بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اشاره نکرده است.

با این حال، شورای وزیران خارجه امیرنشین‌های خلیج فارس، در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی افزود که «حفظ تعهد ایران به عدم تجاوز از میزان غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده صلح‌آمیز، اهمیت دارد».

در زمینه جنگ یمن نیز، که از آغاز آن در ۹ سال پیش به عنوان نبرد نیابتی میان ایران و سعودی تلقی شده، شورای همکاری حوثی‌ها را فراخواند تا زیر نظارت سازمان ملل به مذاکره با «دولت قانونی یمن» روی آورده و برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بکوشند.

لحن بیانیه پایانی شورا در قبال ایران به طرز ملموسی به دور از جمله‌بندی‌هایی است که تا پیش از این به صورت سنتی تکرار می‌شد و همواره حساسیت و گاه خشم جمهوری اسلامی را درپی می‌آورد.

شورا در مقابل، از وضعیت فلسطین ابراز نگرانی کرد و اسرائیل را عامل «تجاوزات مکرر» علیه مردم فلسطین نامید و از جامعه جهانی خواست مانع از «هدف قراردادن حضور فلسطینیان در بیت‌المقدس» شود.

درپی نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، که هر سه ماه یک‌بار برگزار می‌شود، وزارت خارجه سعودی در بیانیه‌ای خبر داد که فیصل بن‌فرحان با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، در باره دیدار قریب‌الوقوع با هدف نهایی کردن تاریخ گشایش سفارت‌خانه‌ها در کشور مقابل، گفت‌وگو کرد.

مناسبت گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه سعودی و ایرانی، که به ابتکار فیصل بن‌فرحان انجام شد، شادباش فرارسیدن ماه رمضان عنوان شد.

ایران و عربستان، پس از هفت سال بحران شدید و قطعی مناسبات سیاسی، که بر روابط برخی کشورهای عرب دیگر با ایران نیز اثر گذاشته بود، دو هفته پیش در پی نشست چند روزه مشاوران امنیت ملی دو کشور در چین، بیانیه رسمی ازسرگیری روابط را امضا کردند.

تهران در روزهای گذشته اعلام کرد که ملک سلمان، پادشاه سعودی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور حکومت ایران را نیز به سفر رسمی به ریاض دعوت کرده و او نیز این دعوت را «پذیرفته است».

تحولات اعلام شده در روابط عربستان و ایران، فضای منطقه را تا حد زیادی آرام کرده، اما برخی از تحلیلگران در امیرنشین‌های خلیج فارس گفته‌اند که این دولت‌ها نیت جمهوری اسلامی ایران را در عمل محک خواهند زد.

XS
SM
MD
LG