لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

«۱۳ نفر » در انفجار در تل ابیض در شمال سوریه کشته شدند؛ واکنش ترکیه


انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر مرزی تل ابیض در شمال سوریه.
انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر مرزی تل ابیض در شمال سوریه.

در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در روز شنبه ۱۱ آبان در شهر مرزی تل ابیض در شمال سوریه دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند. در همین حال، دولت ترکیه نیروهای نظامی کرد سوری را مسئول این حمله دانسته است.

به گزارش رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که در این انفجار شماری از نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ترکیه و غیرنظامی‌ها در بازار شهر تل ابیض کشته و زخمی شدند.

تلویزیون دولتی ترکیه هم شمار کشته شدگان را ۱۳ نفر اعلام کرده است.

شهر مرزی تل ابیض یکی از دو شهر مرزی مهم تحت کنترل نیروهای کرد سوریه موسوم به «یگان های مدافع خلق» بود که ماه گذشته شاهد حملات شدید نیروهای ترکیه بود . ترکیه برای بیرون راندن نیروهای کرد سوریه از منطقه مرزی مشترک با سوریه در ۱۷ مهر عملیات نظامی را با نام «چشمه صلح» آغاز کرد.

«یگان های مدافع خلق» که سال‌های اخیر به عنوان متحد آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در سوریه جنگیده بود در نهایت مجبور شد از منطقه مرزی با ترکیه ۳۰ کیلومتر عقب نشینی کند.

با عقب نشینی نیروهای کرد سوریه از منطقه مرزی با ترکیه، هم اکنون نیروهای مشترک پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه در این منطقه مستقر شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه در توییتر خود نوشته است: ما این حمله غیر انسانی تروریست‌های یگانهای مدافع خلق/ پ کا کا به غیر نظامیان بی‌گناهی که به خانه و سرزمین خود بازگشته بودند را محکوم می‌کنیم.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه هم «یگان های مدافع خلق» را مسئول حمله به تل ابیض دانسته است.

ترکیه و کشورهای غربی حزب کارگران کردستان، پ کا کا، را گروهی تروریستی می دانند. پ کا کا از سال ۱۹۸۴ تاکنون برای استقلال خواهی با دولت مرکزی ترکیه در جنگ است.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه ای از پ کا کا و گروهی تروریستی می داند.

در همین حال، مصطفی بالی، سخنگوی «نیروهای سوریه دموکراتیک» جریان اصلی نیروهای کرد سوریه، گفت: ترکیه و جنگجویان سوری مورد حمایت این کشور اکنون در حال ایجاد « هرج و مرج» در تل ابیض هستند و دارند کردهایی که در این شهر زندگی می‌کردند را جابه جا می‌کنند.

مصطفی بالی در توییتی نوشته است، ترکیه مسئول حفظ جان غیرنظامیان در منطقه تحت کنترل خود است.

به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ارتش ترکیه در نخستین گام عملیات خود موسوم به «چشمه صلح» با حمایت شبه نظامیان عرب سوری عملیاتی را علیه شهر تل ابیض آغاز کردند و هم اکنون این شهر را در کنترل خود دارند.

دیده بان حقوق بشر سوریه پیشتر اعلام کرده بود که بر اثر عملیات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه ۳۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. طبق این گزارش، در نتیجه عملیات «چشمه صلح» ۱۲۰ غیر نظامی در این ناطق نیز کشته شدند.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس؛ خ
XS
SM
MD
LG