لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

درگیری شدید ارتش سوریه و نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه


منابع مختلف از تشدید درگیری‌ها میان نیروهای سوری مورد حمایت ترکیه و ارتش بشار اسد در شهرهای «راس‌العین» و «تل تمر» خبر داده‌اند.

این مناطق از روز سه‌شنبه هفتم آبان که شش نظامی وفادار به بشار اسد کشته شدند، صحنه جنگ نیروهای حکومت سوریه و نیروهای مورد حمایت ارتش ترکیه بوده است.

ترکیه همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۸ نیروی نظامی ارتش بشار اسد را در مناطق مرزی راس‌العین بازداشت کرده است. روزنامه «مسکو تایمز» می‌نویسد مذاکراتی برای تحویل این نظامیان به روسیه آغاز شده است.


این درگیری‌ها اما روز پنج‌شنبه ۹ آبان ماه تشدید شده است. خبرنگار الجزیره از محل درگیری‌ها در راس العین و تل تمر گزارش داده است که نیروهای سوری مورد حمایت ترکیه موسوم به «ارتش ملی سوریه» با حمله به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در جنوب راس‌العین با آنها نیز درگیر شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که اعزام نیروهای بشار اسد به منطقه، خصوصا تل امیر، باعث شعله‌ور شدن آتش درگیری در این منطقه شد.

یک شاهد محلی به الجزیره گفته است ارتش ملی سوریه همچنین بخش غربی شهر تل تمر را تحت کنترل خود درآورده است.

بعد از خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه که تحت کنترل کردهای سوریه است، برای اولین بار برخی نظامیان آمریکایی همراه با ارتش ترکیه روز پنج‌شنبه در مرز میان سوریه و ترکیه گشت‎زنی کردند.

ترکیه می‌گوید نظامیان کرد باید منطقه‌ای به طول ۱۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر از خاک سوریه را در مرز ترکیه تخلیه کنند و هفته پیش با روسیه نیز پیرامون این موضوع به توافق رسید، اگرچه وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد هنوز کردها «منطقه امن» را کاملا ترک نکرده‌اند.


از سویی در اولین جلسه کمیسیون قانون اساسی سوریه که روز چهارشنبه برگزار شد، نماینده هیات دولت بشار اسد نسبت به «اشغال کشور» توسط شبه‌نظامیان که آنها را تروریست نامید، اعتراض کرد و گفت ارتش سوریه در مقابل آنها «فداکاری و قهرمانی» نشان داده است.

این کمیسیون ۱۵۰ نفره که یک سوم آنها نماینده دولت بشار اسد، یک سوم نماینده اپوزیسیون و یک سوم باقی‌مانده نماینده‌های جامعه مدنی هستند، بعد از دو سال مذاکره میان ایران، روسیه و ترکیه کار خود را آغاز کرده اما با توجه به پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه با کمک ایران و روسیه، معلوم نیست بشار اسد تا چه میزان در مذاکرات جدیت داشته باشد.

در این میان حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پنج‌شنبه اعلام کرد هنوز عملیات ایجاد منطقه امن تمام نشده و از نیروهای ترک خواست تا برای هر اقدام لازمی در شهر تل ابیض سوریه آماده باشند. گزارش‌های رسمی حاکی است هم‌اکنون نیروهای ترک در این منطقه مشغول مین‌زدایی هستند.

روسیه چهارشنبه اعلام کرد نیروهای کرد از منطقه صلح به طور کامل خارج شده‌اند.

ترکیه نیروهای نظامی کرد سوریه را شاخه‌ای از گروه ترویستی «پ‌کاکا» می‌داند و می‌گوید منطقه امن آنها را از مرزهای ترکیه دور نگاه خواهد داشت و زمینه را برای بازگشت یک تا دو میلیون پناهجوی سوری به این کشور فراهم خواهد ساخت.

هنگام آغاز عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه، دولت بشار اسد اعلام کرد که با این «تجاوز» مقابله خواهد کرد و اجازه نخواهد داد ارتش ترکیه پیشروی کند.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، رویترز، دیلی صباح، خبرگزاری آناتولی و مسکو تایمز؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG