لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

وزیر خارجه سوریه می‌گوید مذاکره با کـُردها در مورد خودمختاری قابل بررسی است


ولید معلم می‌گوید این موضوع، یک موضوع باز برای مذاکره و گفت‌وگو است
ولید معلم می‌گوید این موضوع، یک موضوع باز برای مذاکره و گفت‌وگو است

خبرگزاری دولتی سوریه از وزیر خارجه آن کشور نقل کرده‌است که دمشق، مذاکره احتمالی با کـُرد‌های سوریه برای اعطای خودمختاری به آن‌ها در قالب یک کشور واحد را قابل بررسی می‌داند.

خبرگزاری دولتی سوریه که مصاحبه وزیر خارجه آن کشور با شبکه «راشاتودی» را بازنشر کرده، می‌گوید آقای معلم اظهار داشته پس از شکست گروه موسوم به حکومت اسلامی، می‌توان در مورد خواسته‌های کـُرد‌ها مذاکره کرد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و خبرگزاری فرانسه نیز نقل‌قول‌های منتشرشده در خبرگزاری دولتی سوریه را بازنشر داده‌اند که «این موضوع، یک موضوع باز برای مذاکره و گفت‌وگو است، و پس از آن‌که ما نابودی داعش را به پایان بردیم، می‌توانیم با پسران کـُرد‌ خود بنشینیم و توافق و راه‌کاری برای آینده بیابیم».

در حال حاضر شبه‌نظامیان «ی‌پ‌گ» و نیروهای سیاسی متشکل از کـُردتبارهای سوریه، بخش‌های مهمی از شمال سوریه را در کنترل خود دارند. عملا از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، آن‌ها در مناطق تحت کنترل خود به نوعی خودمختاری رسیده‌اند.

کـُردهای سوریه تا کنون به‌تاکید گفته‌اند قصد ندارند یک کشور مستقل راه بیاندازند، بلکه هدف آن‌ها ایجاد خودمختاری در قالب کشوری واحد است.

سخنان ولید معلم پس از آن منتشر شده که اقلیم کردستان عراق، با وجود مخالف عمده کشورهای هم‌جوار خود، آمریکا، سازمان ملل و کشورهای دیگر، دست به یک همه‌پرسی برای استقلال زد.

دمشق، در کنار تهران و آنکارا از جمله کشورهایی بودند که با این همه‌پرسی مخالفت کردند. وزیر خارجه سوریه باردیگر مخالفت دولت خود را بیان کرده و در عین حال افزوده است کردهای سوریه «خواستار شکلی از خودمختاری داخل مرزهای جمهوری عربی سوریه هستند».

مصاحبه ولید معلم با شبکه خبری دولتی روسیه انجام شده‌است. روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و در جنگ داخلی آن کشور نیز چه مستقیم و چه غیرمستقیم به اقدام نظامی در پشتیبانی از دولت مرکزی دست زده‌اند.

ی‌پ‌گ از سوی دیگر از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است.

طی روزهای گذشته و در جریان درگیری‌ها در دو طرف فرات، پیرامون دیرالزور، تنش‌ها میان شبه‌نظامیان عمدتا کـرد، در «نیروهای دمکراتیک سوریه» و از طرف دیگر نیروهای دولتی سوریه و ارتش روسیه بالا گرفته‌است.

این تنش‌ها به جایی رسید که وزارت خارجه روسیه، پس از کشته‌شدن ژنرال ارتش خود در آتش‌باری داعش در اطراف دیرالزور، در اظهارنظری بسیار کم‌سابقه، انگشت اتهام را به سوی آمریکا گرفت. آن‌چه با واکنش وزارت خارجه ایالات متحده روبه‌رو شد که گفت اتهام‌های مسکو پایه و اساسی در حقایق ندارند.

همزمان نیروهای دمکراتیک سوریه، روسیه و ارتش سوریه را متهم کرده‌اند که آن‌ها را هدف قرار می‌دهند چراکه این گروه در حال حاضر کنترل بزرگ‌ترین میدان گازی منطقه را در دست دارد. آنچه از طرف دیگر، مسکو آن را رد می‌کند.

از طرف دیگر، گزارش‌ها حاکی‌ست روسیه، به‌ویژه در امور انرژی، روابط تجاری نزدیکی با اقلیم کردستان عراق برقرار کرده‌است. مسکو هرچند گفته موضعش «همانی‌ست که به خیر تمامیت ارضی دولت‌های منطقه باشد»، اما در عین حال از کردهای عراق حمایت کرده‌ و هنوز در این مورد که آیا نتیجه همه‌پرسی را به رسمیت خواهد شناخت یا نه، موضع نگرفته‌است.

XS
SM
MD
LG