لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

احتمال مرگ چندین نیروی حامی ایران در حملات منسوب به اسرائیل در سوریه


در پی حملات هوایی تازه در سوریه که نیمه‌شب چهارشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، رخ داد و ارتش سوریه آنها را به اسرائیل نسبت داده‌اند، گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرد دست‌کم ۱۲ تن در این حمله کشته شده‌اند.

به گزارش این گروه، شماری از کشته‌های این حمله افراد غیر سوری و تعداد نیز سوری بوده‌اند.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه از بریتانیا رخدادهای جنگ داخلی ۹ ساله این کشور را رصد می‌کند و معمولا منبعی قابل اعتماد محسوب می‌شود.

اما در گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، تنها به زخمی شدن هشت سرباز ارتش این کشور و وارد شدن خسارات مادی اشاره شده است.

سانا در همین حال خبر داده بود که پدافند هوایی سوریه برای رویارویی با موشک‌های شلیک شده از «جنگنده‌های دشمن فعال شد و توانست شماری از موشک‌ها را رهگیری و سرنگون کند».


به گفته سوریه، اسرائیل موشک‌ها را از جنگنده‌هایش از فراز خاک لبنان و نیز از ارتفاعات جولان شلیک کرد.

یک مقام نظامی سوری گفت که حمله جنگنده‌های اسرائیلی در دو موج صورت گرفت.

اهداف نظامی در منطقه المزه، الکسوه، مرج‌السلطان، جسربغداد، الازرع و چند نقطه دیگر، آماج حملات موشکی بوده است.

به گزارش رسانه‌های عربی و خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبه‌نظامیان حامی ایران نیز هدف حملات بودند.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه و شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از محل حملات منتشر کرده‌اند که وارد شدن خساراتی به بناها و خودروهای پارک شده در کنار برخی از ساختمان‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، اسرائیل در سال‌های گذشته بارها به الکسوه و المزه در حومه دمشق که فرودگاه دمشق و برخی از پایگاه‌های ارتش سوریه در آن واقع است، حمله هوایی کرده است.

این دومین حمله منتسب به اسرائیل به سوریه در یک ماه و نیم اخیر، بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است. حمله ماه گذشته علیه پایگاه تی ۴ در استان حمص انجام شد که آسیب جانی نداشت.

در حالی که ارتش یا مقامات اسرائیل به گزارش حمله جدید واکنش علنی نشان نداده‌اند، رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که یک فروند هواپیمای باربری ایران شامگاه چهارشنبه از دمشق به تهران بازگشته بود.

به نوشته وب‌سایت وای‌نت، هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساها ایرلاینز ساعت هفت شب به وقت سوریه در مسیر هوایی بازگشت به تهران رویت شد. این گزارش مدعی است که این هواپیما در ارتفاعی که معمولا از آن برای انتقال محموله‌های نظامی از تهران به دمشق استفاده می‌شود پرواز می‌کرد.

بسیاری از حملات منتسب به اسرائیل در خاک سوریه معمولا بعد از نقل و انتقالات نظامی از ایران به سوریه انجام شده است.

اسرائیل گفته است که تثبیت حضور نظامی ایران و متحدان آن در سوریه را «تحمل نخواهد کرد».

ایران و سوریه تاکید دارند که بر اساس اتحاد راهبردی و «پیمان‌های دفاعی مشترک و قانونی» همکاری خود را ادامه خواهند داد.

حملات جدید هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، با درگیری‌های سوریه و ترکیه و تلاش ارتش سوریه برای «آزادسازی ادلب» همزمان شده است.

به گزارش سانا، فرماندهی ارتش سوریه از رابطه میان حمله اسرائیل و نزدیک شدن کاروان نظامی جدید ترکیه به مرز با سوریه سخن گفته، اما تاکید کرد که ارتش سوریه به تلاش برای «پاکسازی خاک سوریه از وجود تروریست‌های مسلح» ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG