لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

سوریه: اسرائیل به پایگاه‌هایی در نزدیکی دمشق و حمص حمله کرده‌است


صحنایا شهری در جنوب سوریه است که از نظر تقسیمات اداری بخشی از ریف دمشق به‌شمار می‌رود و در جنوب غرب پایتخت قرار دارد
صحنایا شهری در جنوب سوریه است که از نظر تقسیمات اداری بخشی از ریف دمشق به‌شمار می‌رود و در جنوب غرب پایتخت قرار دارد

سوریه می‌گوید ارتش اسرائیل به پایگاه‌های نظامی آن در نزدیکی دمشق و حمص حمله هوایی کرده‌است که در پی آن «دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده‌اند». اسرائیل این گزارش را تائید یا رد نکرده است.

آن‌طور که خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از ارتش آن کشور گزارش داده موشک‌ها از آسمان لبنان شلیک شده‌اند و پدافند هوایی به حملات واکنش نشان داده‌است.

همزمان رویترز می‌گوید از یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل در مورد حملات پرسیده و او گفته «ما در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم».

اسرائیل در سال‌های اخیر «هزاران بار» به اهدافی که معمولا اهداف «ایرانی-سوری» نامیده می‌شوند حمله کرده است. این حملات از نیروهای ایرانی، شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران مانند حزب‌الله لبنان، تا کاروان‌ها و زرادخانه‌های تسلیحات و دیگر مواضع نظامی را هدف قرار داده‌اند. اسرائیل مسئولیت برخی از این حملات را به‌طور رسمی پذیرفته‌است.

دقیقا مشخص نیست در جریان حملات شامگاه نهم تیر ماه چه مواضعی هدف قرار گرفته‌اند؛ آن‌طور که خبرگزاری دولت سوریه گفته پایگاه‌ها در حمص و در نزدیکی دمشق هدف قرار گرفته‌اند و انفجار نزدیک دمشق «آسیب‌های مادی» برجای گذاشته و ۲۱ غیرنظامی «به‌دلیل شکستن شیشه‌ها» زخمی شده‌اند.

اما شبکه دولتی الاخباریه گفته «چهار غیرنظامی از جمله یک کودک» در حمله به «صحنایا» کشته شده‌اند.

صحنایا شهری در جنوب سوریه است که از نظر تقسیمات اداری بخشی از ریف دمشق به‌شمار می‌رود و در جنوب غرب پایتخت قرار دارد.

این منطقه پیشتر نیز هدف حمله قرار گرفته بود. در آذر ماه ۱۳۹۶ گزارش شده بود اسرائیل به پایگاهی در ۱۴ کیلومتری جنوب غرب دمشق بین صحنایا و کسوه، حمله کرده‌است. در آن زمان یک شبکه بریتانیایی مدعی شده بود که ایران این پایگاه نظامی را تکمیل کرده‌است.

جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن، از جمله حزب‌الله لبنان، طی سال‌های گذشته و در جریان جنگ داخلی سوریه، در کنار روسیه، مهم‌ترین حامیان دولت بشار اسد بودند.

اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی قصد دارد حضور و نفوذ خود در سوریه، در نزدیکی مرزهای اسرائیل را تثیبت کند و «تهدیدی حیاتی» به‌شمار می‌رود.

دولت اسرائیل، در صدر آن بنیامین نتانیاهو، گفته اجازه نخواهد داد سوریه به پایگاه تازه‌ای برای ایران تبدیل شود. ایالات متحده، از مهم‌ترین متحدان اسرائیل، بارها از ایران خواسته نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

تهران می‌گوید به درخواست دمشق و برای «نبرد علیه تروریسم» وارد کارزار سوریه شده‌است. شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از «نابودی» اسرائیل سخن گفته‌اند.

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده‌است. در جریان این جنگ بود که گروه «حکومت اسلامی» شکل گرفت، موج پناهجویان در اروپا به تغییر ساختار سیاسی در برخی کشورهای این قاره انجامید و تنش‌ها و جبهه‌گیری‌های منطقه‌ای وارد مسیر تازه‌ای شد.

رویترز، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG