لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

پیشروی نیروهای دولتی سوریه در مناطق جنوبی


حملات در درعا؛ هفتم تیر ماه
حملات در درعا؛ هفتم تیر ماه

بنا بر گزارش‌ها کنترل کمربندی از شهرها و روستاهای تحت کنترل شورشیان سوریه در مناطق جنوب و جنوب‌غربی آن کشور به نیروهای دولتی واگذار شده‌است. حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه در روز شنبه به کشته‌شدن دست‌کم ۱۵ غیرنظامی انجامید.

جنوب‌غربی سوریه، کانون اعتراضات هفت سال پیش به حکومت بشار اسد بود؛ اعتراضاتی که نیروهای دولتی آن را به‌شدت سرکوب کردند و در نهایت جنگ داخلی را در پی داشت.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تصرف مناطق جنوبی و جنوب‌غربی توسط نیروهای دولتی سوریه، به این معنی خواهد بود که شورشیان تنها یک پایگاه عمده را حفظ خواهند کرد، یعنی مناطقی در استان ادلب که در مرز ترکیه قرار دارد.

شورشیان و مخالفان بشار اسد در مناطق جنوبی، نهم تیر ماه مذاکراتی را با مقام‌ها و نظامیان روس برای انتقال کنترل استان درعا به دولت مرکزی، انجام دادند. اردن نیز در این مذاکرات میانجی‌گری کرده‌است.

ابراهیم جباوی، سخنگوی دفتر مرکزی علیات «ارتش آزاد سوریه»، تاکید کرده بود که درخواست‌هایی رد و بدل شده‌است. رویترز می‌گوید گروه‌های محلی نیز، پس از حملات هوایی سنگین نیروهای دولتی، مستقل از دفتر مرکزی علیات «ارتش آزاد سوریه» مذاکراتی را با نیروهای دولتی انجام دادند. دو هفته است که بمباران مناطق جنوبی سوریه ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه از «سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه» نقل کرده بود که نیروهای دولتی در حال حاضر کنترل بیش از نیمی از استان درعا را در اختیار خود دارند.

افزایش تلفات غیرنظامی و آوارگان

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۱۵ غیرنظامی در حملات هوایی در روز شنبه کشته شدند. این سازمان می‌گوید در یکی از شهرها در شرق درعا، دست‌کم ۵ کودک در میان کشته‌شدگان هستند.

سازمان ملل می‌گوید عملیات تازه ارتش سوریه در جنوب آن کشور، سبب شده تا دست‌کم ۱۶۰ هزار نفر دیگر محل زندگی خود را ترک کنند. سازمان ملل متحد در مورد وقوع یک فاجعه انسانی تازه در منطقه هشدار داده‌است.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مقام‌های اردنی گزارش داده که ارتش آن کشور اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه به آوارگان در مناطق مرزی کرده‌است. سخنگوی ارتش سوریه می‌گوید این کمک‌ها «داخل خاک سوریه» در اختیار شهروندان گذاشته شده‌است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه تا کنون، سازمان ملل ۶۵۰ هزار آواره را در اردن ثبت کرده‌است. مقام‌های اردنی می‌گویند شماری نزدیک به ۱.۳ میلیون سوری از آغاز درگیری‌ها به آن کشور پناه برده‌اند.

سال گذشته، روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، با اردن و آمریکا در مورد کاهش درگیری در مناطق جنوبی توافق کرد. این مناطق در مرز اردن و اسرائیل، از اهمیت راهبردی زیادی برخوردار است. دولت آمریکا به اسد و روسیه هشدار داده بود، که به نقض این توافق «واکنش قاطعانه‌ای» نشان خواهد داد، اما از شورشیان نقل شده که آمریکا به آنها گفته انتظار کمک نظامی نداشته باشند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG