لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

گسترش عملیات نیروهای دولتی در جنوب غربی سوریه و «بمباران درعا»


حومه درعا دوشنبه ۴ تیرماه
حومه درعا دوشنبه ۴ تیرماه

شورشیان و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند بالگردهای ارتش روز دوشنبه برای اولین بار پس از حدود یک سال در شهر درعا بمب‌های بشکه‌ای ریختند که نشانه‌ای از گسترش حمله نیروهای دولتی به نواحی جنوب غربی سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این منابع گفتند بالگردهای ارتش سوریه علاوه بر بمب‌های بشکه‌ای روی شهر درعا اعلامیه‌ای ریختند که در آن گفته می‌شود ارتش در حال پیشروی است و از مردم شهر می‌خواهد «همچون برادرانتان در غوطه شرقی تروریست‌ها را بیرون کنید.»

این مناطق از نظر استراتژیک بسیار حساس است چون در جوار مرزهای سوریه با اردن و اسرائیل قرار دارد و سال گذشته روسیه، از متحدان اصلی رژیم بشار اسد، با اردن و آمریکا در مورد کاهش درگیری در این مناطق توافق کرده است.

دولت آمریکا به بشار اسد و روسیه هشدار داده که به نقض این توافق واکنش قاطعانه‌ای نشان خواهد داد. ولی شورشیان می‌گویند آمریکا به آنها گفته است انتظار کمک نظامی نداشته باشند.

خبرگزاری روسی آرآی‌ای از قول میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه گزارش داد مقامات آن کشور امیدوارند که در مورد وضعیت جنوب غربی سوریه به زودی با جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و مقامات اردن گفت‌وگو کنند.

دولت سوریه پس از بیرون راندن شورشیان از غرب سوریه از جمله غوطه شرقی واقع در حومه دمشق اکنون روی مناطق تحت کنترل شورشیان در جنوب غربی سوریه تمرکز کرده است.

این مناطق و استان ادلب واقع در شمال غربی کشور و جوار مرز ترکیه یکی از تنها مناطق مهمی هستند که هنوز در کنترل نیروهای شورشی قرار دارند. درعا، بزرگترین شهر جنوب غربی سوریه، درسال ۲۰۱۱ یکی از مراکز اصلی قیام علیه رژیم بشار اسد بود و سال‌هاست کنترل بخشی از آن در دست نیروهای دولتی و بخش دیگری از آن در تصرف شورشیان است.

کانون اصلی درگیری‌های اخیر شهر بصرالحریر و مناطق اطراف آن بوده که در شمال شرقی درعا قرار دارد. اگر نیروهای دولتی این شهر را تصرف کنند مناطق تحت کنترل شورشیان به دو قسمت تقسیم خواهد شد و بخش شمالی آن تحت محاصره قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید روزنامه الوطن که طرفدار حکومت سوریه است روز دوشنبه گزارش داد نیروهای دولتی به داخل شهر بصرالحریر پیشروی کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع آوری و منتشر می‌کند گزارش داد در داخل این شهر نبرد شدیدی بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحد آن با شورشیان روی داده است.

اما یک سخنگوی گروه‌های شورشی که زیر پرچم ارتش آزاد سوریه می‌جنگند گفت شورشیان حملات نیروهای دولتی را دفع کرده‌اند.

وزیر خارجه اردن که در حال حاضر میزبان صدها هزار پناهجوی سوری است روز یکشنبه گفت کشورش مردمی را که از نبردهای جنوب غربی سوریه می‌گریزند نخواهد پذیرفت. او در توئیتر خود نوشت:«ما می‌خواهیم که توافق مربوط به منع درگیری در این مناطق محترم شمرده شود.»

یک نهاد خیریه پزشکی که در مناطق تحت کنترل شورشیان فعالیت می‌کند روز یکشنبه گفت یک مرکز پزشکی در شهر بصرالحریر هدف حمله هوایی قرار گرفته و آسیب شدیدی دیده ولی تلفات جانی به جا نگذاشته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید بر اثر بمباران و توپ‌باران این مناطق که از ۱۹ ژوئن آغاز شد تاکنون حدود ۳۰ نفر کشته شده‌اند. ارتش سوریه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از رسانه‌های دولتی پخش شد گفت مصمم است از غیرنظامیان ساکن این مناطق حفاظت کند.

روسیه نیز روز دوشنبه گفت به ارتش سوریه برای دفع حمله شورشیان کمک کرده و در این درگیری ۷۰ شورشی کشته شده‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه نیز گزارش دادند شورشیان شهر سویدا را که درکنترل دولت است گلوله باران کرده‌اند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG